خواندنی

درباره عوارض بالش پر چه می دانید؟ مقایسه بالش پر با دیگر بالش ها

دانستن مزایا و عوارض هر بالش، به شما کمک می کند تا مناسب ترین بالش را برای خواب انتخاب کنید. شاید فکر کنید نوع بالش فقط در سلامت گردن و سر موثر است اما جالب است بدانید بالشی که استفاده می کنید در کیفیت خواب شما، سلامت پوست و مو، دستگاه تنفسی و حتی شاداب بودن و سرحال بودن شما در صبح هر روز تاثیر دارد و انتخاب بالش نامناسب می تواند خطراتی را در پی داشته باشد.

اگر شما هم از کسانی هستید که بالش پر استفاده می کنید و یا می خواهید در مورد بالش ها بیشتر بدانید با ما همراه باشید تا در این مقاله از کارمادیو شما را با ویژگی های خوب و بد هر کدام آشنا کنیم.

بالش پر

بالش های پر اغلب از پر پرندگانی مانند مرغابی، غاز و قو تهیه می شوند معمولا نسبت به دیگر بالش ها سفت تر و تا حدی غیر قابل شستشو هستند. واضح است که این بالش نقاط قوت و ضعف دارد که لازم است بدانیم تا آگاهانه انتخاب کنیم. در ادامه مزایا و معایب بالش پر را خواهیم گفت.

مزایای بالش پر

بالش های پر سبک و قابل انعطاف هستند و همین ویژگی باعث شده تا افراد زیادی به آن ها علاقه پیدا کنند. این بالش ها طول عمر زیادی دارند و بسیار ماندگارند. بالش پر برای افرادی که روی نرم و سفت بودن بالش حساس هستند گزینه ی مناسبی است چرا که بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می تواند شکل بگیرد.

برخی بالش ها ممکن است هنگام تحمل فشار سرو صدا داشته باشند که زمان خواب، آدم را کلافه می کند اما بالش پر فاقد صداست و از این لحاظ بسیار ساکت و مناسب است.

مزایا و معایب بالش پر

معایب بالش پر 

در کنار نکات مثبتی که گفته شد، این بالش نکات منفی هم دارد.

بالش های پر نسبت به بقیه بالش ها گران تر هستند و ممکن است همیشه در دسترس نباشند. بوی نا خوشایند بالش پر نیز از دیگر نقاط ضعف آن است که بسیاری را از استفاده از این بالش ها پشیمان می کند. این بالش ها باعث ایجاد حساسیت و بیماری های تنفسی نیز می شود که این می تواند خطر ناک ترین نقطه ضعف آن باشد. حتی علت برخی سرفه های آلرژیک و حساسیتی یا علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و… می تواند از وارض استفاه از همین بالش باشد چرا که تا مدت زیادی سلول های زنده پرندگان در پر باقی می ماند و احتمال دارد از طریق بالش به سیستم تنفسی نفوذ کنند.

شما باید نهایت دقت را در نگهداری و تمیز ماندن بالش پر داشته باشید چون تعمیر و شستشوی مداوم آن ها سخت است. با توجه به اینکه بالش پر باکتری ها را جذب می کند، باعث بروز بیماری و حساسیت های پوستی است چون در طول زمان خواب، بالش با صورت مدام در تماس است.

 

 شستشوی بالش پر

تا حد امکان نباید این بالش ها را شست چرا که خیلی زود فرم خود را از دست می دهند. هنگامی که متوجه بوی ناخوشایند از بالش شدید و یا بالش آلوده و لکه دار شد، بهتر است شسته شود. با توجه به وجود پر و جذب باکتری ها و آلودگی ها در حفظ پاکیزگی و فرم آن کوشا باشید.

اگر از لباسشویی برای شستن بالش پر استفاده می کنید حتما از خشک کن نیز استفاده کنید تا رطوبت آن ها به خوبی گرفته شود. پیشنهاد می شود از آب سرد استفاده کنید و شوینده ای را انتخاب کنید که ملایم باشد. برای خشک شدن آن را در معرض نور آفتاب در فضای باز قرار دهید.

مقایسه بالش پر و بالش پنبه

بالش پنبه بر خلاف پر امکان کمتری برای ایجاد حساسیت دارد و با توجه به طبیعی بودنش، با پوست و بدن ما منطبق تر است. بالش پر گرما را حفظ می کند که گاهی ضعف و گاهی قوت آن شناخته می شود اما پنبه در اصل متریالی خنک به حساب می آید در نتیجه در کاهش تعریق هم موثر است. اما بالش پنبه معمولا در مناطقی که مرطوب است طرفدار زیادی ندارد چرا که به راحتی رطوبت را جذب می کند. بالش پنبه عمر و دوام بیشتری دارد و همچنین قیمت آن نیز نسبت به بالش پر مناسب تر است. بالش پر به دلیل داشتن کراتین (نوعی پروتئین حیوانی) وزن زیادی ندارد و سبک است ولی همان طور که گفته شد بالش پنبه به دلیل جذب رطوبت به مرور زمان سنگین تر می شود و انعطاف پذیری کمتری نسبت به بالش پر دارد.

مقایسه بالش پر و الیاف مصنوعی

مهم ترین ویژگی الیاف مصنوعی عدم ایجاد آلرژی و حساسیت است که بر بالش پر برتری دارد. شستشوی بالش الیاف مصنوعی بسیار راحت است و می توانید بدون نگرانی آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید. این بالش ها مناسب ترین گزینه برای کودکان که سیستم ایمنی و تنفسی ضعیف تری دارند و همچنین افراد دارای بیماری های تنفسی هستند.

قیمت بالش الیاف مصنوعی از بالش پر کمتر است و تولید آن نیز وقت کمتری می برد. فرم بالش الیاف مصنوعی دیر تر از بالش پر از بین می برد در نتیجه دوام بیشتری خواهد داشت. به دلیل گردش جریان هوا در الیاف مصنوعی، نسبت به پر بسیار خنک تر است و دمای متعادل تری دارد.

کلام آخر

در نهایت با توجه به نکات گفته شده، شرایط و معیار های خود را برای انتخاب بالش بررسی کرده و مناسب ترین بالش را استفاده کنید تا خواب راحت تر و سالم تری داشته باشید. ما در مقاله بالا همه نکات بالش پر و مقایسه آن با بالش الیاف مصنوعی و پنبه را گفتیم. از اینکه تا انتهای این مطلب ما را همراهی کرد متشکریم.

در پایان پیشنهاد می شود مقاله چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟ + عوامل ایجاد و پیشگیری از آن را مطالعه کنید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا