سبک زندگی

غذا های مفید و مضر برای تعادل هورمون های زنانه

هورمون‌ ها نقش زیادی در سلامت زنان دارند و تعادل در آنها باعث عملکرد صحیح بدن می شود و بیماری‌ های جسمی و حتی روانی در آنها جلوگیری می‌ شود بنابراین قصد داریم در این مطلب از کارمادیو غذاهایی را به شما معرفی کنیم که برای تعادل هورمون‌های زنانه مفید اند.

هورمون‌ های زنانه

هورمون‌ ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد داخلی مانند غده تیروئید تولید می‌ شوند و در تنظیم فعالیت‌ های بدنی نقش بسزایی دارند از جمله هورمون‌ های زنانه می‌ توان به استروژن پروژسترون و تستوسترون به مقداری کمتر نسبت به دو هورمون قبل اشاره کرد که عدم تعادل در هر یک از این‌ هورمون‌ ها باعث مشکلات متعددی برای زنان می‌ شود و استرس و اضطراب و خواب نامناسب از جمله عواملی هستند که در به هم ریختن تعادل این هورمون‌ ها تاثیر می‌ گذارد.

غذاهای زیر برای تنظیم هورمون‌های زنانه مفیدند

برای تنظیم هورمون‌ های زنانه غذاهایی وجود دارند که در زیر به  معرفی برخی از این غذاها می پردازیم.

ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳

ماهی‌ های چرب نظیر ماهی سالمون که منبع بسیار قوی از اسیدهای چرب امگا ۳ است یکی از مواد خوراکی است که به تنظیم هورمون‌ های زنانه و عملکرد آنها کمک بسزایی می‌کند.

مغزهای خشک و آجیل ‌ها

منظور از مغزهای خشک بادام، گردو و پسته و …هستند که منبع قوی از اسید های چرب و فیبر می‌ باشند که این دو ماده در تعادل هورمون‌ ها نقش زیادی دارند.

سبزیجات و غلات‌ها

مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند نظیر سبزیجات، میوه‌ ها و غلات‌ های کامل نیز به تعادل هورمون‌ ها کمک می‌ کنند و باعث کاهش نوسانات قند خون می‌ شوند که ن مورد بر تعادل هورمون‌ های انسولین و استروژن تاثیر مستقیمی دارد.

مصرف ویتامین دی

این ویتامین یکی از مهم‌ ترین ویتامین‌ ها برای تنظیم هورمون‌ های زنانه است و مصرف غذاهای حاوی آن نظیر تخم مرغ پنیر و ماهی می‌ تواند تعادل هورمونی را در زنان ایجاد کند.

مواد غذایی حاوی آهن

آهن از عناصری است که برای سلامت زنان و تعادل هورمون آنان بسیار مفید است و در غذاهای مختلفی مانند گوشت قرمز اسفناج و لوبیا یافت می‌ شود.

کاهش مصرف قند و چربی اشباع شده

همانطور که می‌ دانید استفاده بیش از حد از قند و چربی اشباع شده می تواند تعادل هورمون‌ ها را به هم بریزد بنابراین بهتر است که مصرف این دوز را در وعده‌ های غذایی خود کاهش دهید.

مصرف روغن زیتون

روغن زیتون از دیگر مواد خوراکی است که به تنظیم مون‌ های زنانه به دلیل  داشتن چربی‌ های تک اسیدی اشباع شده و موجب ترشح هورمون‌ ضد اشتها به نام لپتین می‌ شود.

هورمون‌های زنانه و مردانه

غذاهایی که باعث تضعیف هورمون‌های زنانه و مردانه می‌شوند

برخی از غذاها که پرچرب پر شکر و پر پروتئین هستند نظیر موارد زیر می توانند تاثیر منفی بر هورمون‌ها و تعادل آنها داشته باشند.

مواد غذای دارای مواد شیمیایی

برخی از غذاها و ترکیباتی که دارای ‌ها نگهدارنده‌ ها و ترکیبات مصنوعی هستند باعث به هم ریختن تعادل هورمون‌ ها می‌ شوند.

مواد غذایی پر چرب اشباع شده

مصرف بالای مواد غذایی پرچرب مانند گوشت قرمز و مواد غذایی پخته شده که دارای روغن‌ های اشباع شده باشند  بر میزان سطح کلسترول و تری گلیس‌ها در خون تاثیر گذاشته و به نوبه خود هورمون‌ ها و غده‌های تولید کننده آنها نیز تاثیر منفی می‌ گذارند.

مصرف شکرهای اضافه شده و استفاده بیش از حد الکل و ترکیبات آن

استفاده بیش از حد از قندهای اضافه شدن مانند شیرینی نوشابه و تنقلات شیرین به افزایش سطح گلوکز خون و مقاومت به انسولین شده و این امر در اختلالات هورمونی و سندروم تخمدان پلی کیستیک تاثیرگذار است.

همچنین استفاده بیش از حد از الکل و ترکیبات آن باعث تخریب کبد و تاثیر منفی بر هورمون‌ ها می شود.

جمع‌بندی

در این مقاله در ارتباط با هورمون‌های زنانه اطلاعاتی داده شد سپس به معرفی غذاهایی که در تنظیم این هورمون‌ ها مفید هستند پرداختیم و در پایان نیز چند مورد از غذاهایی که به تضعیف هورمون‌ های مختلف در بدن منجر می‌ شوند را ذکر کردیم.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا