سبک زندگی

با این روش‌ ها از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنید (۱۲ راه حل)

یکی از نگرانی های مادران این است که به هنگام شستن لباس‌ های خود و خانواده ‌شان چگونه از رنگ پس دادن لباس‌ها جلوگیری کنند بنابراین ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم بهترین روش‌ ها برای برطرف کردن این مسئله را برای شما توضیح دهیم بنابراین تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

روش های مختلف جهت جلوگیری از رنگ دادن لباس در ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از رنگ دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی نیاز به وسیله خاصی ندارید و تنها با رعایت یک سری از نکات ریز ولی مهم مانند موارد زیر می‌ توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

1. جدا کردن لباس‌ ها بر اساس رنگ و شستن آنها

یکی از این روش‌ ها جدا کردن لباس‌ های همرنگ و مشابه و شستن آنها با هم است به عنوان مثال می‌ توانید لباس‌ های سفید را با هم بشویید و نیز لباس‌ های تیره را جدا.

2. بررسی کردن ثبات رنگ لباس‌ها

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که لباس شما رنگ پس خواهد داد یا نه به خصوص لباس‌های تیره و جیغ قبل از شستشو ثبات آنها را مورد بررسی قرار دهید که برای انجام این کار می‌توان  یک گوش پاک کن را بر روی درز داخلی یا سجاف لباس مالیده و اگر رنگ روی آن ایجاد شد متوجه خواهید شد که رنگ پس می‌دهد و باید آن لباس را جدا یا همراه با لباس‌ های همرنگ خود شستشو دهید.

3. برچسب لباس را بررسی کنید

برچسب لباس

بررسی کردن برچسب روی لباس دستورالعمل‌ های شستشو و خشک کردن آن را به شما آموزش می‌ دهد تا بدین وسیله رنگ لباس شما برای همیشه تازه و ثابت بماند.

جدا کردن لباس‌ ها بر اساس وزن و نوع پارچه جدا کردن لباس‌ ها بر اساس وزن و نوع پارچه آنها نیز به کاهش رنگ پس دادن آن و افزایش طول عمر لباس‌ ها کمک می‌ کند زیرا پارچه‌ های سنگینی مانند جین در چرخه شستشوی ماشین اگر با پارچه‌ های ظریف‌ تر تماس داشته باشند باعث ساییدگی و پارگی آنها و حتی در مواردی رنگ شدن آنها می‌ گردند.

4. استفاده از آب سرد برای شست و شو

برای ثابت نگه داشتن رنگ لباس‌ ها بهترین روش استفاده از آب سرد است و بهتر است که تحت هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید چرا که الیاف را مستعد رها کردن رنگ کرده و باعث رنگ پس دادن و کهنه شدن آن می‌ شود. به علاوه استفاده از آب سرد باعث دوام رنگ پارچه‌ ها و طول عمر آنها می‌ گردد.

5. پشت و رو کردن لباس‌ها قبل از شستن

اگر می‌ خواهید لباس شما رنگ ندهد حتماً باید قبل از قرار دادن در ماشین لباسشویی آن را به سمت داخل برگردانید.

6. استفاده از شوینده‌ های مناسب

برای لباس‌ های تیره از شوینده‌ های مناسب مانند مایع استفاده کنید و از ریختن تاید بر روی آنها خودداری نمایید چرا که باعث رنگ دادن آنها می‌ گردد همچنین ذرات تاید بر روی این رنگ‌ ها باقی می‌ ماند.

7. عدم ریختن مستقیم شوینده بر روی لباس

استفاده از شوینده به صورت مستقیم بر روی لباس به تمیز کردن بهتر آن کمک نمی‌ کند در صورتی که برخی از افراد اینگونه فکر می‌ کنند. بنابراین جهت جلوگیری از رنگ پس دادن لباس یا لکه شدن آن هرگز این کار را انجام ندهید تنها کافیست شوینده را در محل تنگ شده در ماشین لباسشویی بریزید و در صورت شستن لباس با دست مقداری آب در تشت ریخته و پس از حل کردن شوینده لباس خود را در داخل آن قرار دهید.

8. عدم استفاده بیش از حد از مواد شوینده

از دیگر روش‌ های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس و افزایش طول عمر آن عدم استفاده بیش از حد است مواد شوینده است بنابراین اگر ماشین لباسشویی دارای مخزن مدارج برای ریختن مایع شوینده می‌ باشد پیشنهاد می‌ شود که کمترین میزان مواد شوینده را در آن بریزید و در صورتی که با دست لباس را شستشو می‌ دهید نیز از مواد شوینده زیاد استفاده نکنید.

9. خشک کردن لباس‌ها روی حرارت کم یا در هوای آزاد

اگر می‌خواهید لباس‌ های شما آسیب کمتری ببینند و رنگ پس ندهند آنها را در هوای آزاد یا روی حرارت کم خشک کنید یعنی مستقیماً آنها را در برابر نور خورشید قرار ندهید و بند رخت خود را در فضایی نظیر بالکن قرار دهید همچنین می‌ توانید هنگام استفاده از ماشین لباسشویی تنظیمات خشک کن خود را بدون حرارت استفاده کنید.

10. به یکباره لباس زیادی در ماشین لباسشویی قرار ندهید

قرار دادن لباس زیاد در ماشین لباسشویی علاوه بر اینکه عملکرد و عمر ماشین لباسشویی را کاهش می‌ دهد باعث آسیب لباس‌ های شما و رنگ پس دادن آنها می‌ گردد همچنین این کار باعث می‌ شود که لباس‌ های شما به خوبی شسته و تمیز نشوند.

11. استفاده از نرم کننده

از دیگر راه‌های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس، اضافه کردن نرم کننده به فرایند شستشو می‌ باشد که این امر باعث کاهش اصطکاک بین لباس‌ ها می‌ گردد چرا که اصطکاک بین لباس‌ های یکی از دلایل محو شدن رنگ و پس دادن آن به لباس های دیگر است.

استفاده از نرم کننده‌ ها همچنین سبب می‌ شود لباس‌ های راحیه‌ای تازه داشته باشند و هنگام لمس آنها لذت ببرید و خشک و زبر نباشند.

12. بیهوده شستن لباس‌ها

لازم نیست که هر بار پس از پوشیدن لباس‌ ها آنها را شستشو دهید چرا که شستن مکرر آنها باعث کاهش طول عمر می‌ گردد و نیز پیوندهای مولکولی بین گازها ضعیف شده و نتیجه آن رنگ پس دادن خواهد بود.

چک کردن سبد لباس‌ های چرک خود را  به طور مرتب قرار دادن سبد لباس چرک در محیط‌ های مرطوب مانند حمام سبب می‌ شود تا رطوبت جذب کرده و به یکدیگر رنگ دهند بنابراین در این مورد نیز لباس‌ های رنگی و سفید را از هم جدا کنید.

استفاده از مواد طبیعی برای ثبات رنگ لباس

استفاده از برخی مواد طبیعی مانند موارد زیر باعث ثبات رنگ لباس شما می‌گردد:

فلفل سیاه

فلفل سیاه از جمله مواد طبیعی است که به باعث ثبات رنگ لباس‌ها می‌ شود که می‌ توانید هنگام شستشوی برخی از لباس‌ ها مقداری از این ماده را به فرایند شستشو اضافه کنید.

نمک

استفاده از نمک از دیگر روش‌های ثابت کردن رنگ لباس و درخشش آنها است بنابراین می‌ توانید ۱٫۲ فنجان نمک را به چرخه شستشو اضافه کنید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به جلای رنگ‌ های سفید و روشن کردن آنها کمک بسیاری می‌ کند می توانید مقداری از آن را به چرخش شستشوی لباس‌ های خود اضافه کنید و برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس‌ها دیگر نیز از آن بهره ببرید.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از موادی است که می‌ توانید برای تثبیت رنگ لباس‌ های خود از آن بهره‌مند شوید جلوگیری از تجمع باقی ماندن مواد شوینده بر روی لباس‌ ها و نرم کردن آنها از دیگر فواید استفاده از سرکه سفید برای شستشوی لباس ‌ها است.

جمع‌بندی

آیا تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده است که لباس تازه خریده شما رنگ پس داده و ناراحت شوید!؟ آیا لباسی که علاقه بسیاری به آن دارید را به دلیل رنگ پس دادن دیگر لباس های خود از دست داده اید؟ اگر جواب مثبت است به شما پیشنهاد کنیم برای جلوگیری از تکرار این اتفاق این مقاله را با دقت کامل مطالعه کنید و راه ‌های تمیز شستن لباس‌ها و جلوگیری از رنگ پس دادن آنها را در اینجا به طور کامل بیاموزید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا