مد و استایل

تعریف مد پایدار و قوانین و چهارچوب‌ های آن برای محافظت از طبیعت

مد پایدار یا Sustainable Fashion با رعایت برخی از اصول ساده از تخریب طبیعت جلوگیری می‌ کند و افرادی که در جایگاه تولید کننده لباس کفش اکسسوری هستند در این زمینه نقش اساسی را دارند. همچنین مصرف کنندگان می‌ توانند در این زمینه همکاری داشته باشند حال در ادامه این مقاله از کارمادیو در ارتباط با مد پایدار و قوانین آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه می‌ دهیم.

منظور از مد پایدار یا Sustainable Fashion

منظور از مد پایدار جنبش و فرایندی می‌ باشد که در  آن لباس ها را با روش‌ های دوستدار طبیعت با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی طراحی و تولید می‌ کنند و در این مد نه تنها تولید منسوجات و پوشاک بلکه  سیستم های فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی نیز در نظر گرفته می‌ شود.

به عبارتی مد پایدار اصطلاحی است به معنای مجموعه لباس‌ هایی که به شیوه‌ای پایدار تولید می‌ شود و در تولید این لباس‌ ها عواملی مانند کاهش تاثیر در تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی و ضایعات حمایت از تنوع زیستی و اطمینان از شرایط مطلوب کارگران  در نظر گرفته می‌ شود.

آنچه قابل ذکر است این که مد پایدار در برابر مد فست فشن قرار دارد ور از این مد شرکت‌ های پوشاکی هستند که با تولید سریع و سرا سوم آور قیمت‌ های پایین سعی در کسب سود بیشتر می‌ کنند و استفاده از رنگ‌ های شیمیایی ارزان و سمی صنعت این باعث آلودگی طبیعت شده است.

مهمترین قوانین و چهارچوب‌ های مد پایدار

مهمترین قوانین و چهارچوب‌ های مد پایدار

گفتیم که مد پایدار دارای قوانین و اصولی است که هم تولید کنندگان وسایل و پوشاک‌ های مختلف و هم مصرف کنندگان آنها می‌ توانند برای دوستی با طبیعت رعایت کنند که در زیر به چند مورد از این موارد می‌ پردازیم.

1. نگهداری لباس‌ های از مد افتاده

لباس‌ هایی که از مد افتادند روزی دوباره مد خواهند شد بنابراین آنها را دور می‌ اندازید و در نگهداری از آنها صبور باشید تا روزی دوباره از آنها استفاده نمایید.

2. لباس‌هایتان را معاوضه کنید

اگر از لباس‌ های خود خسته شده‌اید و احساس می‌ کنید که تکراری هستند نیاز به خرید لباس جدید نیست و می‌ توانید آنها را با دوستان و یا برخی از افراد خانواده خود که هم قد و هم سایز شما هستند عوض کنید.

3. لباس کمتری بخرید

هر روز مد عوض کردن و لباس زیاد خریدن نشانی از جایگاه اجتماعی بالا نمی‌ باشد و حتی میلیونرها نیز این کار را انجام نمی‌ دهند بنابراین کمد لباس خود را با لباس‌ های مختلف و زیاد پر نکنید.

4. لباس دست دوم بخرید

برای دوستی با طبیعت و جلوگیری از تقاضای تولید زیاد می توانید لباس‌ های دست دوم بخرید و اگر نسبت به تمیز بودن آن حساس هستید قبل از استفاده به طور کامل آنها را شستشو دهید.

5. از برندهای مجوزدار بخرید

هنگام خریدن لباس و دیگر پوشاک خود سعی کنید از برندهای مجوزدار انتخاب کنید تا زود کهنه نشوند و کیفیت بالایی داشته باشند.

6. از برندهای محلی خرید نمایید

برای خرید لباس‌ ها و وسایل دیگر نظیر مانند کفش‌ ها، سوخت زیادی جهت جابجایی از کشوری یا از شهری به شهر دیگر مصرف می‌ شود بنابراین سعی کنید از برندهای محلی بیشتر خرید نمایید تا بدین وسیله در آلوده کردن محیط زیست نقش خود را کاهش دهید.

7. لباس‌ هایی را تهیه کنید که از جنس یکپارچه باشند

لباسی که از یک نوع پارچه ساخته شده است بازیافت پذیر تر است، بنابراین سعی کنید هنگام خرید لباس، لباس‌ های یکپارچه تهیه کنید.

8. لباس کرایه کنید

می‌ توانید برای مراسم‌های خاص مانند مهمانی‌ ها و جشن‌ ها و حتی عروسی‌ ها به جای خرید لباس‌ های مجلسی که ممکن است فقط یک بار یا دو بار از آنها استفاده کنید لباس کرایه کنید.

9. مراقب لباس‌های خود باشید

یکی از بهترین روش‌ های حفظ محیط زیست و افزایش طول عمر لباس‌ها مراقبت از آنها است بنابراین سعی کنید زیاد آنها را نشویید و به هنگام شست و شو و اتوکشی مواظب باشید به آنها آسیب وارد نشود و از مواد شوینده مناسب جهت تمیز کردن آنها استفاده نمایید.

چرا توجه به مد پایدار Sustainable Fashion مهم است؟

مد پایدار Sustainable Fashion

توجه به مد پایدار و رعایت اصول آن دارای مزایای مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • حفظ منابع طبیعی یکی از مهم‌ ترین مزایای توجه به مد پایدار و رعایت اصول آن است.
  • کاهش ردپای کربنی از دیگر مزایای رعایت اصول مد پایدار است.
  • نجات جان حیواناتی از پوست آنها در ساخت بسیاری از لباس‌ها استفاده می‌ شود نیز از دیگر فواید قانون مد پایدار است.
  • کاهش مصرف آب یکی دیگر از این مزایا است زیرا در صنعت مد آب بسیاری هدر می‌ رود که در مد پایدار این گونه نیست.
  • ایجاد محیط کاری عادلانه و امن برای نیروی کار و برابری و عدالت اجتماعی برای همه کارکنان یکی دیگر از مزایای مد پایدار می‌ باشد.
  • تامین سلامت انسان و کره زمین و محیط زیست و نیز عدم استفاده از نیروی کودک در کار از دیگر مزایای این روش است.

جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا در ارتباط با مد پایدار توضیحات لازم داده شد سپس مهم‌ترین قوانین مد پایدار را ذکر کردیم و در پایان نیز اهمیت توجه به مد پایدار را بیان نمودیم.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا