خواندنی

مهمترین فواید و خواص اسطوخودوس که باید بدانید

اسطوخودوس که به آن گل‌ لاوندر نیز گفته می‌ شود گیاهی چند ساله از خانواده نعناعیان است که به شکل بوته کوچک به طول یک نیم متر می روید و در این مقاله از کارمادیو قصد داریم به معرفی آن خواص و نحوه مصرف این گیاه بسیار خوشبو و درمانی بپردازیم.

اسطوخودوس چیست؟

همانطور که گفتیم این گیاه یک گیاه چندساله از خانواده نعناعیان و دارای گل‌ های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش است و بخش قابل استفاده آن شاخه‌ های بردار و گلدار است که علاوه بر بوی موثر و استفاده در اسپری‌ ها و عطرها دارای خواص درمانی بسیاری است و دارای طبع گرم و خشک می‌ باشد.

مهمترین خواص اسطوخودوس / ۱۴ خاصیت اصلی

گیاه اسطوخودوس دارای خواص بیشماری است که در زیر به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

1. کاهش بیماری های قلبی

این گیاه دارای لینانول زیادی است و بنابراین از ابتلای به فشار خون و بیماری‌ های قلبی و عروقی جلوگیری می‌ کند و نیز گردش خون در بدن را افزایش می‌ دهد و هنگامی که به صورت موضعی و خوراکی استفاده گردد باعث تنظیم ضربان قلب می گردد.

2. کاهش سردرد

نوشیدن عصاره حاصل از برگ‌های گیاه اسطوخودوس در بهبود و تسکین سردرد بسیار موثر است. همچنین برای سردردهای میگرنی بسیار مفید است.

3. درمان زخم دهانی

درمان زخم دهان از دیگر خواص اسطوخودوس است که می‌ توانید دو قطره روغن اسطوخودوس را روزی سه بار برای برطرف کردن این زخم‌ ها استفاده کنید.

4. کاهش استرس و اضطراب

اسپری‌ اسطوخودوس به دلیل رایحه معطر و ملایمی که دارد برای کاهش استرس و اضطراب و ایجاد آرامش بسیار مفید است و روغن آن نیز سیستم عصبی را آرام می‌ کند اسطوخودوس و ترکیبات آن همچنین به تسکین دردهای حاصل از قاعدگی زنان کمک می‌ کند.

5. کمک به درمان بی‌خوابی

نوشیدن چای اسطوخودوس قبل از خواب برای کسانی که درب خواب رفتن مشکل دارند. همچنین کسانی که شب‌ها از خواب می‌ پرند بسیار مفید است.

6. تقویت معده

تقویت معده و افزایش عملکرد آن از دیگر خواص اسطوخودوس است که متخصصان طب سنتی بر آن تاکید فراوان دارند و بر این باورند علاوه بر تقویت معده باعث کاهش افراد چاق نیز می‌ شود.

7. پاکسازی کبد و طحال

پاکسازی کبد و طحال نیز از دیگر خواص اسطوخودوس است و این گیاه همچنین به پیشگیری از اختلالات کبدی و نیز مشکلات مرتبط با مجاری ادراری کمک می کند.

8. درمان سرفه

مصرف چای اسطوخودوس به کاهش التهابات دستگاه تنفسی کمک می کند و نیز سرفه را کم می کند.

9. پیشگیری از آفتاب سوختگی

می‌توان از عصاره اسطوخودوس برای پیشگیری از سوختگی و پوست پوسته شدن پوست صورت خود و حتی بدن خود استفاده کنید. همچنین استفاده از روغن آن برای درمان عفونت‌ های پوستی بسیار مفید است.

10. کاهش تشنج و اسپاسم عضله

گیاه اسطوخودوس با مسدود کردن کانال‌ های کلسیم مانع از اسپاسم عضلات می‌ شود. در واقع روغن این گیاه به کاهش تشنج و اسپاسم کمک کرده و استفاده از آن به صورت روغن و سپس ماساژ در ناحیه مربوطه درد عضلات را کم می کند.

فواید و خواص اسطوخودوس

11. درمان سرماخوردگی

استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت بخور نیز برای دستگاه تنفسی بسیار مفید بوده و سرماخوردگی را برطرف می‌ کند و برای این کار می‌ توانید ۵ قطره از این روغن را در یک کاسه آب داغ ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بخور کنید.

12. کاهش التهاب پوست

عرق این گیاه دارای خواص آنتی بیوتیک بوده و بنابراین برای سلامت پوست بسیار مفید است و التهابات آن را کاهش می‌ دهد و نیز باعث درمان جوش، جای جوش‌ ها و نیش حشرات و آکنه می‌ گردد. در ترکیبات عرق اسطوخودوس انواعی از آنتی اکسیدان‌ ها ویتامین‌ ها و مواد مغذی وجود دارد که همه این‌ ها به درمان اگزمای پوست کمک می‌ کند.

13. سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن

استفاده از عرق اسطوخودوس برای کاهش ریزش مو و تقویت ساقه آن بسیار مفید است. همچنین به درمان شوره و ش سر کمک بسیاری می‌ کند و بنابراین می‌ توانید با افزودن مقداری عرق اسطوخودوس به شامپوی خود از این روغن بسیار مفید بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا در ارتباط با گیاه درمانی اسطوخودوس و ویژگی‌های ظاهری آن و طبع آن صحبت کردیم سپس به معرفی مهم‌ ترین خواص آن پرداختیم شما همچنین می توانید با مطالعه مقاله مهمترین و بهترین خواص گل پنیرک برای زنان و مردان با خواص این گیاه درمانی نیز آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا