آشپزی

طرز تهیه مربای قیسی (زردآلو) خانگی + فوت و فن و خواص

اگر تا به حال مربای قیسی خورده باشید پس مطمئنا دنبال روشی برای تهیه آن در خانه هستید و اگر تجربه نکرده باشید پس حتما پیشنهاد می کنیم طعم بی نظیرش را امتحان کنید. مربا عضو جدا نشدنی اغلب سفره‌ های ایرانی‌ هاست. مربای قیسی علاوه بر خاصیت‌ های فراوان طعم بسیار دل‌ انگیزی دارد که هم کودکان و هم بزرگسالان عاشق آن می شوند. در این مطلب از کارمادیو همراه ما باشید تا روش مرحله به مرحله تهیه مربای قیسی را به شما آموزش دهیم.

مواد مورد نیاز تهیه مربای قیسی

  • نیم کیلو قیسی
  • ٢ پیمانه شکر
  • ١ قاشق غذا خوری آبلیمو
  • چند قطره زعفران
  • هل (به میزان لازم)

طرز تهیه تهیه مربای قیسی

مرحله اول

در ابتدا قیسی‌ها را تمیز بشویید.

مرحله دوم

مقداری آب در قابلمه بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید تا زمانی که به جوش بیاید. پس از اینکه به جوش آمد قیسی ها را در آن بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بمانند تا نرم شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه مطمئن شدید قیسی ‌ها به خوبی نرم شده‌ اند، نوبت اضافه کردن شکر است که به آن بیفزایید. سپس به خوبی هم بزنید تا حل شود.

مرحله چهارم

هم زدن را تا جایی ادامه دهید که خوب قوام بیاید و تمام دانه‌ های شکر حل شده باشد. پس از آن نوبت اضافه کردن دانه هل و یا پودر هل می‌ رسد. البته افزودن یا نیفزودن آن به شما بستگی دارد اما هل در عطر و طعم مربا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

مرحله پنجم

یک قاشق آب لیمو به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اضافه کردن آبلیمو باعث می‌ شود مربا شکرک نزند و مربا عطر بهتری داشته باشد. البته در صورتی که از آب لیموی تازه استفاده کنید، تاثیر بیشتری دارد.

مرحله ششم

کمی زعفران دم کنید و بگذارید تا غلیظ شود. سپس مقداری از آن را با توجه به ذائقه خودتان به مواد مربا اضافه کنید و مخلوط کنید تا رنگ بیشتر و بهتری به آن بدهد.

مرحله هفتم

پس از اینکه مواد به خوبی با هم ترکیب شدند و مربا به یک غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط بگذارید تا یک روز بماند و درب آن را حتماً ببندید.

مرحله آخر

پس از اینکه مربا سرد شد، آن را در شیشه‌ های دربسته بریزید و در یخچال بگذارید. این مربا برای ١٠ نفر کافیست و حدودا ٣٠ دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت.

نکات تهیه مربای قیسی

1- برای نرم تر شدن قیسی ها می توانید آن ها را از یک شب قبل در آب بخیسانید.

2- قیسی هایی را انتخاب کنید که سالم و تازه اند و زدگی ندارند و توجه کنید که شستن آن ها به گونه ای انجام شود که هیچ سنگ ریزه ای در آن ها نباشد.

3- نگه داری مربای قیسی برای یک الی دو ماه در یخچال امکان پذیر است. اگر می خواهید برای مدت بیشتری آن را نگه داری کنید بهتر است آن را در فریزر قرار دهید.

4- مربا پس از سرد شدن غلظت بیشتری پیدا خواهد کرد. پس حواستان باشد آن قدر غلیظ نشود که وقتی از روی حرارت بر می دارید و در دمای محیط قرار می دهید خیلی سفت شود. پی از یک غلظت متناسب و متعادل شعله را خاموش کنید.

5- برای متوجه شدن این که قیسی ها نرم شده اند یا خیر از یک چنگال استفاده کنید. اگر چنگال به سختی در آن فرو رفت یعنی باید اجازه دهید تا بیشتر در آب جوش بمانند.

6- برای مغذی تر شدن مربا می توانید از مغز دانه های مختلف از جمله گردو استفاده کنید. مغز ها را در مربا بگذارید و در ظرف های شیشه ای قرار دهید.

7- اگر دچار دیابت هستید و قصد استفاده از شکر را ندارید می توانید به جای آن از عسل یا شیره توت استفاده کنید.

خواص قیسی

خواص قیسی

قیسی در واقع همان برگه زردآلوی خشک شده است که سرشار از انواع ویتامین‌ ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. قیسی فیبر زیادی دارد و به همین دلیل باعث هضم بهتر و عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌ شود. اگر از بیماری‌ های گوارشی رنج می ‌برید پیشنهاد می‌کنیم حتماً قیسی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از بارز ترین خواص قیسی می‌ توان به رفع یبوست، رفع کم خونی و کمبود آهن و پیشگیری از انواع سرطان اشاره کرد.

قیسی باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌ شود و به رشد بهتر جنین هم کمک می کند. علاوه بر آن به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر است. قیسی به دلیل داشتن فیبر و مواد مغذی انرژی شما را کاملا تامین می‌ کند و گرسنگی را در شما کاهش می‌ دهد و به این ترتیب وزن شما متناسب خواهد شد و جلوی پرخوری گرفته می شود. قیسی برای پوست و مو نیز خاصیت زیادی دارد. این میوه خشک خوشمزه جوش و آکنه را برطرف کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

کلام آخر

در مقاله بالا از کارمادیو همه چیز را در مورد تهیه مربای قیسی و نکته های لازم به شما آموزش دادیم. همچنین خواص این مربای خوشمزه در پایان گفته شد. حتما مربای قیسی را که مواد زیادی نمی خواهد و بسیار ساده است درست کنید و از طعم متفاوتش لذت ببرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا