خواندنی

چرا دارکوب به درخت نوک میزند؟ + معرفی انواع دارکوب

دارکوب یکی از پرندگانی است که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم و یکی از پرندگان همه چیز خوار است که غذای خود را از ترکیب گیاهان و حیوانات که معمولاً حشرات هستند به دست می‌ آورد. این پرنده همچنین از میوه ‌ها و اجیل‌ ها نیز تغذیه می‌ کند حال اگر می‌ خواهید به طور کامل با این پرنده و علت اینکه به درختان نوک می‌ زند را بدانید این مقاله از کارمادیو را تا پایان مطالعه کنید.

علت نوک زدن دارکوب درختان

از آنجایی که این پرنده بیشترین غذای خود را را از حشرات تامین می‌ کند در جستجوی این موجودات در پوسته درخت و با کمک زبان دراز خود به درون دهان کشیده و می‌ خورند. در واقع دارکوب‌ ها به صورت غریزی حتی بدون آنکه این حشرات را ببینند محل مخفی شدنشان را تشخیص می‌ دهند و با منقار خود شروع به سوراخ کردن درخت کرده و حشرات و کرم‌ ها را از آن بیرون می‌ کشند.

ساختار سر و گردن دارکوب به گونه‌ای است که ضربات محکمی را که به تنه درخت وارد می‌ کند را به خوبی تحمل می‌ کند و سوراخ‌ های بزرگی در تنه درختان خشک یا بیمار ایجاد می‌ کنند و غذای خود را از آن بیرون می‌ کشند.

در مواردی نیز علت نوک زدن و سوراخ کردن درختان توسط دارکوب‌ ها این است که در آن سوراخ عمیق و نسبتا بزرگی ساخته و به عنوان محل زندگی خود انتخاب و لانه خود را در آنجا می‌ سازند.

ویژگی‌های دارکوب

این پرنده همانطور که ذکر شد دارای نوک قوی و بلندی است که آن را برای سوراخ کردن درخت توانا می کند و پاهای قوی دارند که دو انگشت آن در جلو و دو انگشت در عقب روی هر پا وجود دارد. دارکوب دم محکمی دارد و به هنگام بالا رفتن از درخت از آن به عنوان تکیه‌ گاه استفاده می‌ کنند.

رنگ بدن این پرنده روشن است توسط خط‌ های رنگی پوشیده شده است و در سر آن این خطوط متراکم‌ تر است. نکته‌ای که لازم است در ارتباط با این پرنده بدانید این است که علاوه بر اینکه سوراخ درختان زندگی می‌ کند می‌ تواند در دامنه کوه‌ هایی که هیچ گونه درختی وجود ندارد نیز زندگی کنند در سوراخ سنگ‌ ها و گیاهانی مانند کاکتوس لانه کنند.

چرا دارکوب‌ ها لانه خود را نمی‌پوشانند؟

گفتیم که بیشتر دارکوب‌ ها لانه خود را در تنه درختان و به کمک منقار خود می‌ سازند ولی آن را  با شاخ و برگ نمی‌ پوشانند به این دلیل که تراشه چوب که در زمان ساخت لانه ساخته است یک پوشش نرم است و نیاز آنها و تلاش بیشتر برای داشتن لانه‌ای بهتر را برطرف می‌ کند.

میزان سرعت نوک زدن دارکوب‌ ها و علت توانایی این سرعت

یک دارکوب برای سوراخ کردن درختان می تواند در هر ثانیه ۲۰ بار به تنه آنها نوک بزند و دلیل این سرعت عمل بالا بدون ایجاد درد در سر و گردن این پرنده این است که در اطراف مغز دارکوب کیسه‌ های هوایی وجود دارد که مانند بالشتک از سر آن محافظت می‌ کنند.

تولید مثل دارکوب‌ها

ابتدا دارکوب نر و ماده هر دو برای لانه سازی و با همکاری یکدیگر شروع به سوراخ کردن درختان می‌ کنند و بعد از جفت گیری دارکوب ماده بین ۳ تا ۵ عدد تخم می گذارد. در واقع هم دارکوب ماده و هم دارکوب نر روی  تخم‌ ها می‌ نشینند.

پس از یک دوره جوجه کشی که چند هفته طول می‌ کشد جوجه‌ ها از تخم بیرون می‌ آیند و تا یک ماه هم دارکوب نر و هم ماده به طور فعال آنها را تغذیه می‌ کنند و بعد از یک ماه این جوجه‌ ها لانه را ترک می‌ کنند و همچنان تا بزرگتر شدن آنها پدر و مادر از آنها محافظت می‌ کنند.

چرا دارکوب به درخت نوک میزند؟ + معرفی انواع دارکوب

انواع دارکوب‌ها

به طور کلی حدود حدود ۲۱۰ نوع دارکوب وجود دارد که در سراسر جهان زندگی می‌ کنند و حدود ۲۴ نوع از آنها در آمریکای شمالی یافت می‌ شود به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارکوب منقار عاجی: این نوع دارکوب منقاری تیز از جنس عاج دارد و محل زندگی آن معمولاً در جنگل‌ های انبوه خلیج مکزیک است.
  • دارکوب شکم زرد: این نوع دارکوب در آمریکای شمالی زندگی کرده و از شیره درختان و حشرات آن تغذیه می‌ کند.
  • دارکوب کله سرخ: از معروف‌ ترین دارکوب‌ های آمریکای شمالی است و در جنگل‌ ها و مزارع زندگی می‌ کند.
  • دارکوب سیاه: یکی از بزرگترین دارکوب‌ های اروپایی است در شمال و مرکز اروپا دیده می‌ شود.
  • دارکوب سبز اروپایی: دارای رنگ سبز و درخشان و تاجی سرخ است و معمولاً از حشرات روی زمین تغذیه می‌ کند.

شکارچیان دارکوب

از آنجایی که دارکوب‌ ها جثه کوچکی دارند شکارچیان متعددی  نیز در محیط زیست خود دارند که این مسئله برای  تخم‌ های آنها نیز صدق می‌ کند و شکارچیان اصلی این پرندگان گربه وحشی روباه و موش هستند. همچنین مارها و پرندگان بزرگ دیگر و گونه‌ های دیگری از حیوانات نیز کوب‌ ها را شکار می‌ کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله علل نوک زدن دارکوب به درختان را به طور واضح توضیح دادیم سپس ویژگی‌ های این پرنده و انواع آن را نام بردیم در پایان نیز شکارچیان دارکوب را ذکر کردیم شما همچنین می‌ توانید در مقاله آیا چینی ها گربه میخورند؟ یکی دیگر از مقالات شگفت انگیز را مطالعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا