خواندنی

کانال اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟

یک سیستم تهویه‌مطبوع و استاندارد به اجزایی باکیفیت و استاندارد و درعین‌حال دقیق نیاز دارد، افزایش کیفیت زندگی و کار انسان‌ها در گرو یک سیستم تهویه خوب و تنفس سالم است. بخشی از اجزای سیستم‌های تهویه مجراها و کانال‌های تهویه و انتقال هستند که به بدون آن‌ها سیستم عملاً ناقص و فاقد کارایی است.

سیستم‌های تهویه بدون کانال‌های اسپیرال یا کانال‌های فلکسیبل امکان‌پذیر نیستند، در این مقاله به بررسی کانال اسپیرال و انواع آن‌ها و کاربردشان می‌پردازیم، برای آشنایی با چندوچون این اجزای قدرتمند سیستم‌های تهویه تا انتهای مطلب همراه ما باشید؛ چون در ادامه می‌خواهیم به یکی از پرسش‌های رایج کاربران در خصوص تفاوت و مزایای کانال اسپیرال با کانال فلکسیبل را بررسی کنیم.

کانال اسپیرال

قبل از شروع آشنایی با کانال اسپیرال و نحوه ساخت آن‌ها، باید گفت که اسپیرال به معنای چرخش‌های دورانی و در جهت عقربه‌های ساعت یا در جهت مخالف آن است و مزیت این ساختار کاهش تداخل صوتی و افزایش سرعت و کارایی تهویه هوا در محیط‌های صنعتی، تجاری یا اداری است.

علاوه‌برآن سبب می‌شود وقتی مسیر طولانی است جریان هوا و رفت‌وبرگشت آن افت نکند و بلکه سرعت بیشتری گیرد. متریال مورداستفاده برای ساخت و تولید کانال اسپیرال ورقه‌های گالوانیزه یا ورقه‌های آلومینیومی است و در قالب‌های استوانه‌ای‌شکل گاها چهارگوش به طول پنجاه‌سانتی الی شش‌متری تولید می‌شوند.

در محل تولید ورقه‌ها به‌صورت مارپیچ روهم قرار می‌گیرند و کانال با سطح مقطع دایره‌ای یا چهارگوش تولید می‌شود، این روهم قرارگرفتن چندین و چند لوله ورقه بر روهم برجستگی‌هایی بر روی بدنه ایجاد می‌کند؛ ولی سبب استحکام بیشتر می‌شود و در کنار آن درون کانال صاف و صیقلی باقی می‌ماند تا افت فشار هوا به حداقل برسد.

برجستگی لوله‌ها باعث استحکام بیشتر آن شده و درون کانال کاملاً صاف و صیقلی است تا افت فشار هوا به حداقل برسد. در هنگام نصب به اتصالات جوشکاری یا لحیم کاری و ابزارهای کمی نیاز دارند، بسته به نیاز هر محیط به‌ویژه در مواجه با آلودگی بالا و سنگین که به‌سرعت و فشار بالایی برای تهویه نیاز دارند کانال‌های اسپیرال بیشترین مزایا را به همراه دارند.

معمولاً متریال مورداستفاده در ساخت آن‌ها، آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه است؛ اما در سال‌های اخیر تولید و ساخت آن‌ها از متریال دیگری چون روکش وینیل، مس یا برنج رایج شده است.

قالب‌های چهارگوش یا مستطیلی به علت زاویه‌های گوشه‌ها چندان کارایی ندارد مگر در موارد خاص و بنا بر تشخیص تکنسین، ضخامت ورقه‌ها از شش دهم میلی‌متر الی یک میلی‌متر است و تا دمای دویست و پنجاه درجه سانتی‌گراد را می‌توانند تحمل کنند.

کانال اسپیرال گالوانیزه

جایگزینی کانال اسپیرال گالوانیزه برای کارخانه‌های انتقال دانه غلات و انواع پودرها یا تخلیه گازهای سمی و بخارها غیرممکن است، علاوه‌برآن در پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و استادیوم‌ها و باشگاه‌های ورزشی همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها است؛ چراکه بدنه مستحکمی چون فولاد دارند که تا سال‌ها بدون فرسودگی و افت کیفیت عمل می‌کنند.

کانال اسپیرال گالوانیزه در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به‌عنوان بخشی از نمای اکسپوز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چون علاوه بر کارایی و استحکام بالا زیبایی بصری هم دارند؛ چراکه می‌توان آن‌ها را با رنگ‌های کوره‌ای متنوع رنگ‌آمیزی کرد تا هماهنگی بیشتری با محیط داشته باشند.

مزایای کانال اسپیرال در یک نگاه

نصب آسان در کنار هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه

تنوع در اندازه، طول، سایزهای متفاوت و سفارشی

نگهداری آسان با حداقل چسبندگی گردوغبار در داخل

دردسترس‌بودن متریال ساخت و تعمیر

حداقل آلودگی صوتی به‌ویژه در سطح مقطع دایره‌ای آن

حداقل افت فشار و بدون نشتی

کم‌ترین اتلاف انرژی

جریان یکنواخت و تقسیم‌بندی همسان هوا

مقاومت حرارتی و تغییرات حرارتی

مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش

امکان عایق‌بندی در محل نصب

قابلیت بازیافت و دوستدار محیط‌زیست

تفاوت کانال فلکسیبل و کانال اسپیرال

همان‌طور که اشاره شد کانال اسپیرال یک نوع کانال هوارسانی است که از ورق فلزی ساخته می‌شود. این کانال‌ها به شکل مارپیچ هستند و از طریق یک فرایند پرس و رول فرم می‌شوند. در سیستم‌های تهویه‌مطبوع و سایر سیستم‌های انتقال هوا استفاده می‌شوند. آنها به دلیل شکل مارپیچ خود، مقاومت خوبی در برابر جریان هوا و البته دما دارند و می‌توانند جریان هوا را به طور مؤثری از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر منتقل کنند. فرم استوانه‌ای با سطح مقطع دایره‌ای آن‌ها نسبت به فرم مربعی یا مستطیلی کارآمدتر، سبک‌تر و ارزان‌تر هستند. همچنین ساختاری آهن‌ربایی القایی درون خود دارند که مانع از تجمع ذرات آلودگی درون کانال می‌شود.

در مقابل، کانال‌های فلکسیبل انعطاف‌پذیر هستند و قابلیت منعطف شدن به شکل‌های مختلف را دارند این اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت بین کانال فلکسیبل و کانال اسپیرال باشد که در نگاه اول به چشم می آید چراکه هرکدام بسته به مکان و نیازی که وجود دارد می‌توانند مزایای خاصی داشته باشند.

کانال‌های اسپیرال از فلزاتی مانند فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که در برابر خوردگی مقاوم هستند. این باعث می‌شود که آنها برای استفاده در محیط‌های مرطوب و خورنده ایدئال باشند.
دومین تفاوت که ممکن است برای کانال اسپیرال و اسپیرال داکت یک نکته منفی به‌حساب به یاد، عدم امکان عایق‌بندی آن‌ها در محل تولید است، ابتدا باید تولید شوند و بعد از نصب عایق‌بندی شوند که بسته محیط می‌تواند سخت و هزینه بر باشد از طرفی مانند کانال‌های فلکسیبل منعطف و سبک نیستند و در حین جابه‌جایی و انتقال به محل به نیروی زیادی نیاز دارید.

قیمت کانال اسپیرال

قیمت کانال اسپیرال تابع سه چیز است، طول و ضخامت، قیمت روز متریال مورداستفاده و در نهایت کارمزد تولیدکننده برای طراحی و ساخت، همة این عوامل بر روی قیمت تأثیرگذارند و نمی‌توان به عدد مشخص و ثابتی رسید، در کنار قیمت کانال نحوة تولید و طراحی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه خطایی در حین تولید سبب خسارت است و دیگر قابل‌استفاده نیست.

کانال‌های اسپیرال بدون هیچ محدودیتی در ساخت، کاربردهای بی‌شماری دارند و مصرف‌کننده می‌تواند سال‌ها از آن‌ها بدون نگرانی از بابت افت کیفیت، فرسودگی و یا احتمال نشتی استفاده کند. سیستم‌های تهویه‌مطبوع خانگی و تجاری، گرمایش و سرمایش مرکزی، سیستم‌های انتقال هوا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و غیره، همگی با بهره‌گیری از کانال اسپیرال به یک سیستم تهویه‌مطبوع و استاندارد رسیده‌اند.

دانیال تهویه یکی از باتجربه‌ترین تولیدکنندگان عرصه تولید و طراحی سیستم‌های تهویه و کانال‌های اسپیرال، فلکسیبل و غیره است. با بهره‌گیری از بهترین متریال‌ها و تکنسین‌های ماهر اقدام به طراحی و تولید کانال‌های اسپیرال می‌کند. برای خرید کانال اسپیرال از دانیال تهویه و آگاهی از قیمت‌ها و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌تلفن‌های درج شده روی وب‌سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

کانال‌های اسپیرال یک انتخاب عالی برای سیستم‌های تهویه‌مطبوع و سایر سیستم‌های انتقال هستند. آنها مزایای زیادی نسبت به سایر انواع کانال‌ها دارند و می‌توانند به طور مؤثری جریان هوا را از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر منتقل کنند.
کانال‌های اسپیرال کانال‌هایی هستند که از یک ورق فلزی که به‌دور یک قالب پیچیده شده است، ساخته می‌شوند. آنها به دلیل استحکام، مقرون‌به‌صرفه بودن و نصب آسان محبوب هستند.

کانال‌های اسپیرال را می‌توان از انواع مختلفی از فلزات، از جمله فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ضدزنگ (برای محیط‌های بهداشت و درمان) ساخت. آنها را می‌توان در انواع اندازه‌ها و اشکال تولید کرد و می‌توان آنها را برای سازگاری با سیستم‌های تهویه‌مطبوع سفارشی کرد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا