سبک زندگی

۸ علت نشت آب از اتو + آموزش رفع مشکل آب دادن اتو

حتما برای شما پیش آمده که پس از شستن لباس‌هایتان در ماشین لباسشویی و خشک‌شدن آن‌ها با چین و چروک‌های لباستان مواجه شده‌اید. سپس خواسته‌اید از اتو برای برطرف‌کردن آن استفاده کنید. اتوها برای برطرف‌کردن چروک‌ها، بخار آب با فشار بالا تولید می‌کنند. حالا ممکن است پس از مدتی استفاده، آب از اتوی شما نشت کند.

علت نشت آب از اتو

نگهداری از اتو بسیار مهم است. مثلا جلوگیری از بستن رسوب، باعث افزایش عمر اتو می‌شود. در این مطلب به دلایل احتمالی نشت آب از اتو و رفع مشکل می‌پردازیم. در این مطلب قصد داریم دلایل احتمالی این موضوع را توضیح دهیم. با کارمادیو همراه باشید.

۱- تنظیم‌نبودن صحیح ترموستات

شاید اصلا فکرش را نکنید؛ اما در صورت تنظیم نبودن درست دما، به‌خصوص در دمای بسیار پایین اتوی شما نشت خواهد کرد. در واقع وقتی دما بسیار پایین باشد، آب به اندازه کافی گرم نشده و در نهایت نمی‌تواند به بخار تبدیل شود. برای رفع این مشکل، درجه ترموستات خود را افزایش دهید.

در اتوهای خاص، اگر قابلیت ضد چکه‌کردن (anti-droplet) را فعال کنید، می‌توانید روی دمای پایین نیز بگذارید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که پارچه‌های ظریف‌تر را با دمای مناسب بدون خروج آب از کفی اتو کنید. اگر همچنان مشکل وجود داشت، ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.

۲- مسدودشدن کفی اتو

مسدودشدن کفی اتو

کفی اتو بخشی است که در تماس مستقیم با لباس‌های شما قرار دارد. این قسمت ممکن است توسط لایه آهکی مسدود شود و آب و لایه آهکی سوخته از سوراخ‌های کف بیرون بیاید. شما می‌توانید با رسوب‌زدایی اتوی خود این مشکل را حل کنید.

مثلا برای موارد خفیف، سعی کنید کفی اتو را با دستمال مرطوب آغشته به آب یا سرکه پاک کنید و آب اضافی آن را بگیرید. می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی را به آب اضافه کنید. اتوب خود را روی کمترین دما تنظیم کنید و بگذارید گرم شود.

اتو را از برق بکشید و کف آن را با پارچه مرطوب بشویید تا از شر جرم یا رسوب خلاص شوید. مراقب باشید که کفی را با دستانتان لمس نکنید. قبل از استفاده مجدد از اتو، بگذارید خشک شود.

اگر این کار موثر نیست، اتوی خود را روی حداکثر دما تنظیم کنید و بگذارید گرم شود. حالت بخار را بچرخانید و آن را روی یک تکه دستمال حوله‌ای بکشید تا آشغال یا رسوب از بین برود. از مواد شوینده اسیدی یا محصولات تمیزکننده مانند پشم‌های فلزی استفاده نکنید؛ چراکه این مواد کفی اتوی شما را از بین می‌برند و ممکن است باعث خراش شوند.

توصیه مهم: از ریختن عطر، سرکه یا مایعات دیگر در مخزن آب خودداری کنید. این‌ها می‌توانند آسیب جدی به اتو یا لباس شما وارد کنند.

برخی مدل‌های اتو دارای قابلیت خود‌تمیزشوندگی (self-cleaning) برای ازبین‌رفتن رسوبات هستند که در طول زمان ایجاد می‌شوند. از این قابلیت هر ۲ تا ۳ هفته یک‌بار استفاده کنید. اگر سختی آب لوله‌کشی شما بسیار بالا است یا اگر رسوب از کفی بیرون می‌آید، بیشتر از آن استفاده کنید. این کار باعث افزایش طول عمر اتو می‌شود.

برای انجام، اتوی خود را با آب پر کنید، آن را روشن و بگذارید داغ شود. وقتی چراغ نشانگر ترموستات خاموش شد، آن را از برق بکشید. اتو خود را روی سینک نگه دارید و در حالی‌که دکمه ازبین‌رفتن رسوب را نگه داشته‌اید، تکان دهید. تا زمانی‌که تمام آب تمام شود ادامه دهید و سپس دکمه را رها کنید. این کار شاید چند دقیقه طول بکشد. بگذارید اتو در حالت عمودی خنک شود. درنهایت با یک پارچه، کفی اتو را تمیز کنید.

۳- پاره‌شدن سیم برق اتو

اتو بخار شما دارای سیم‌های برق و روکشی برای محافظت از آن‌ها دربرابر آب است. با استفاده، سیم برق ممکن است پاره و قطع و وصل شود که نشتی در اتو به وجود می‌آورد. اگر اینطور است، باید آن را تعویض کنید.

۴- درب مخزن آب

اگر درب به درستی بسته نشود، ممکن است آب از مخزن بیرون بریزد. قبل استفاده از اتو، درب را فشار دهید تا صدای تق به گوش برسد. اگر درب معیوب است و نشتی دارد، باید در اسرع وقت تعویض شود.

۵- معیوب‌بودن شیر برقی

شیر برقی یک شیر الکتریکی روی برخی از اتوهای بخار است که عبور آب یا بخار به المنت گرمایش را کنترل می‌کند. اگر شیر برقی معیوب باشد، به‌جای جلوگیری از این امر، اجازه عبور آب را می‌دهد. سپس این آب به‌طور مداوم از سوراخ‌های کف عبور خواهد کرد.

برای حل این مشکل می‌توانید ابتدا مسیر جریان را جرم‌زدایی کرده و سپس دوباره اتوی خود را آزمایش کنید. اگر چیزی تغییر نکرد، ممکن است نیاز به تعویض شیر برقی داشته باشید.

۶- گرفتن رسوب آهک در مسیر جریان آب گرم المنت گرمایشی

گرفتن رسوب آهک در مسیر جریان آب گرم المنت گرمایشی در اتو بخار

المنت گرم‌کننده و مسیر جریان آب متصل به آن، بخش اصلی اتوی بخار شما را تشکیل می دهند. با گذشت زمان، مسیر جریان آب ممکن است با رسوبات آهکی در آن، مسدود شود. اگر این‌طور باشد، اتوی بخار شما در نهایت نشت خواهد کرد. برای جلوگیری از این مساله باید به‌طور مرتب اتو را رسوب‌زدایی کنید. اگر المنت گرمایش یا مسیر جریان آن معیوب است، باید آن‌ها را تعویض نمایید.

۷- معیوب‌بودن ترموستات کنترل دمای اتو

اگر ترموستات کنترل دما معیوب باشد، بخش فلزی اتوی بخار شما به‌جای خارج‌کردن بخار، آب را نشت می‌دهد و سپس آب از کفی اتو خارج می شود. در واقع زمانی‌که ترموستات دیگر کار نمی‌کند یا عملکرد درستی ندارد، اتو توانایی رسیدن به دمایی که تنظیم کرده‌اید، نخواهد داشت. سپس دما آنقدر پایین می‌ماند که نمی‌تواند آب را به بخار تبدیل کند.

برای بررسی این که آیا ترموستات واقعا عامل این مساله است یا خیر، تنظیمات ترموستات را به حداکثر برسانید و ببینید که آیا آب به بخار تبدیل می‌شود یا خیر. اگر این اتفاق رخ نداد، باید ترموستات اتوی را تعویض کنید.

درضمن، دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که از اتو در دمایی استفاده می‌کنید که برای عملکرد بخار به اندازه کافی گرم است.

۸- شکاف مخزن آب

اگر آب از مخزن خارج می‌شود، قطعا به دلیل وجود ترک یا سوراخ در مخزن است. مخزن را چه قابل جداشدن هست و چه نیست، به‌طور کامل بررسی کنید. اگر نشتی به‌دلیل آسیب‌دیدن مخزن باشد، مخزن باید تعویض شود. همچنین در صورتی‌که مخزن بیش از حد پر باشد، ممکن است آب از آن خارج شود. هنگام پرکردن مخزن از حد مجاز MAX که روی آن مشخص شده است، فراتر نروید. اگر آب موجود در مخزن بالای MAX باشد، باید مقداری از آب را خالی نمایید تا سطح آب دوباره به زیر MAX بیاید.

 

منبع: زومیت

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا