سبک زندگی

طراحی نمای آجری سنتی اصیل تنها با رعایت 2 نکته ساده

نمای آجری سنتی از گذشته تاکنون جایگاه ویژه ای در فرهنگ و معماری اصیل ایرانی داشته است. صمیمیت و حس و حالی که در حیاط ها و ساختمان های خانه نمای آجری قدیمی بوده است، امروزه در هیچ نمای مدرنی احساس نمی شود.

استفاده از آجر نمای سنتی ایرانی اصل مهمی در اجرای این سبک از معماری به شمار می رود. نمای سنتی آجری همیشه خواهان زیادی بین مردم داشته و دارد؛ برای مردمی که دوست دارند به گذشته پر معنا و پر رمز و راز خود روی بیاورند، نمای ساختمان با آجر سنتی بهترین گزینه محسوب می شود.

استفاده از نمای آجری سنتی در طراحی نما ساختمان

آنچه در ادامه خواهید خواند:

  • چه نکاتی را در طراحی نمای آجری سنتی باید در نظر گرفت؟
  • نحوه آجر چینی نمای سنتی ساختمان
  • المان های تاثیرگذار در طراحی نمای سنتی ایرانی
  • انواع آجر نما برای طراحی نمای آجری سنتی
  • تنوع طرح و رنگ بسیار با آجر نمای سنتی ایرانی

چه نکاتی را در طراحی نمای آجری سنتی باید در نظر گرفت؟

آجر نما از مصالح زیبا، اصیل و در دسترس است که در دیوارهای خانه های قدیمی ایرانی بیشتر از هر چیزی به چشم می آمد. امروزه نیز بسیاری از معماران و طراحان، استفاده از آجر را برای طراحی نمای سنتی ایرانی اولویت قرار می دهند.

جهت طراحی یک نمای آجری سنتی خاص و منحصر به فرد که حس و حال بیننده را تحت تاثیر قرار دهد، ابتدا باید المان های مهم معماری سبک سنتی را شناخت. در ادامه این المان ها را معرفی می کنیم.

نحوه آجر چینی نمای سنتی ساختمان

نحوه چیدمان آجر در نمای خانه سنتی تاثیر زیادی دارد. مثلا آجر چینی مشبک جناغی یکی از بهترین نمونه های چیدمان آجر در نمای سنتی ساختمان است. این نوع چیدمان معمولا برای نمای داخلی سنتی استفاده می شود.

برای نمای خارجی ساختمان سنتی می توانید از آجر چینی به سبک گل اندازی استفاده کنید.

المان های تاثیر گذار در طراحی نمای سنتی ایرانی

نمای سنتی آجری دارای المان های زیادی است که تقریبا در تمامی آن ها امکان استفاده از آجر نما و یا آجر سنتی وجود دارد.

  1. ایوان
  2. طاقی و طاقچه (از اصلی ترین المان های نمای آجری سنتی)
  3. سقف های آینه کاری یا گچ بری شده
  4. حوض و حوضچه
  5. پنجره های ارسی
  6. تخت های سنتی (بسیار کاربردی در طراحی نمای آجری قدیمی)
  7. و…

آجر در نماهای سنتی ایرانی

رعایت چیدمان آجر در انواع نمای سنتی ساختمان

همانطور که می دانید صرفا قرار دادن این المان ها کنار یکدیگر کافی نیست، معمار باید با ذوق و سلیقه هنری خود را با رعایت اصول هندسی و زیبایی شناختی در چیدمان آجر نمای سنتی ایرانی ترکیب کند. لازم به ذکر است که رعایت تناسب بین المان های مختلف، اثر هنری دلچسب و اصیلی از نمای آجر سنتی ساختمان خلق می کند.

انواع آجر نما برای طراحی نمای آجری سنتی

طراحی نما با آجر سنتی

نمای سنتی ساختمان با طراحی منحصر به فرد و زیبا

در معماری سنتی، طراحی نما با آجر سنتی انجام می شود. این آجرهای نما در مقایسه با آجرهای قدیمی، طرح و رنگ درجه یک تر و مطلوب تری دارند. اگر می خواهید برای طراحی نمای آجری سنتی خانه ایرانی خود از این آجرها استفاده کنید، با تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ و ابعاد مواجه خواهید شد.

امروزه انواع نمای آجر سنتی یا به تعبیری آجر نما سنتی در سفره خانه ها، موزه ها، هتل ها و متل های سنتی، بازارها و بازارچه های سنتی، فرهنگسراها و برخی از منازل یا خانه های آجری قدیمی که در حال بازسازی هستند، به سفارش مشتری به کار می رود.

تنوع طرح و رنگ بسیار با آجر نمای سنتی ایرانی

امروزه بر خلاف گذشته ها، با روی کار آمدن مصالح جدید و متنوع، دست شما برای طراحی نمای سنتی ایرانی خاص و منحصر به فرد باز می باشد. علاوه بر این با استفاده از این مصالح ارزان می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

این متریال در طیف های رنگی زرد، کرم، قرمز اخرایی، گلبهی، پوست پیازی و… و همچنین طرح های متنوعی چون خشتی، لعابدار، قایقی، گل و… در نمای آجری سنتی به کار می رود…

برای آشنایی با سایر آجر نماهایی که میتوانید با آنها نمای آجری سنتی زیبایی را با مناسب ترین قیمت طراحی کنید، کافی است به لینک زیر در سایت آجر آنلاین (Ajoronline) مراجعه کنید.

منبع: https://ajoronline.com/

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا