آشپزی

طرز تهیه مربای آلبالوی خانگی + نکات طلایی

مربای آلبالو یکی از پرطرفدارترین مرباها در ایران است که بسیار خوشرنگ و خوشمزه است و در وعده صبحانه سرو می شود.  مربای آلبالو به دلیل طعم ترشی که دارد ملس از آب در می آید و کسانی که طعم ترش و شیرین دوست دارند خوردن این مربا برایشان بهترین گزینه است. در این مقاله از کارمادیو آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مربای آلبالو خانگی را به شما آموزش می دهیم بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید‌.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

  • آلبالو: یک کیلو گرم
  • شکر: یک کیلو گرم
  • وانیل: اختیاری (یک پنس)
  • آب لیمو ترش: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای آلبالوی خانگی بدون هسته

1- آلبالو را با دقت بشویید و به آبکش منتقل کنید تا خشک شوند و هسته های آن را با استفاده از هسته گیر جدا کنید.

2- آلبالوها را به صورت لایه لایه داخل یک قابلمه بریزید و روی هر لایه شکر بپاشید و اجازه دهید دو ساعت به همین شکل باقی بمانند تا آلبالوها آب بیندازند.

3- در این مرحله آلبالوها را درون یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید و اجازه دهید حدود یک ساعت بجوشد تا آب این میوه تبدیل به شربت غلیظی شود آب لیمو ترش و در صورت تمایل یک پنس وانیل را هم در این مرحله اضافه کنید در طول این یک ساعت مرتب کف مربا را از روی آن بگیرید.

4- بعد از آماده شدن مربای آلبالو آن را درون یک ظرف شیشه ای درب دار استریل بگذارید و در یخچال نگهداری کنید. این مربا را به مدت یک ماه پس از تهیه کردن، استفاده کنید زیرا در دستور این مربا از مواد نگهدارنده استفاده نشده است.

زمان به غلظت رسیدن مربای آلبالو

مربای آلبالو باید به حدی روی حرارت بجوشد تا حجم آن تقریبا دو سوم حجم اولیه آن شود. راه تشخیص دقیق و مطمئنی برای اینکه نشان دهد مربا آلبالو به صورت کام درست شده اند وجود ندارد چرا که این به سلیقه هر شخص بستگی دارد تنها چیزی که در تهیه مربای آلبالو مهم است غلیظ شدن آب آن‌ است‌ ولی برای اینکه میزان غلظت مربای آلبالو را متوجه شوید مربا را داخل آب سرد اگر غلظت خودش را حفظ کرد و سریع در آب سرد حل نشد یعنی مربا آلبالوی شما به غلظت رسیده است.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو با هسته

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو با هسته

  • آلبالو: یک کیلو گرم
  • شکر: یک کیلو گرم
  • آبلیمو ترش: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای آلبالو با هسته

1- آلبالوها را به دقت شستشو دهید و خشک کنید.

2- آلبالوها را لایه لایه داخل یک قابلمه بریزید و روی هر لایه شکر بپاشید و قابلمه را به مدت هشت تا ده ساعت در یخچال بگذارید تا آلبالوها آب بیندازند.

3- بعد از این مدت قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید تا به آرامی شروع به جوشیدن کنند و مراقب باشید تا مربای شما از قابلمه به بیرون نریزد و کف آن را با یک قاشق بزرگ یا کفگیر بگیرید تا مربای آلبالوی شما شفاف تر شود.

4- بعد از اینکه مربا تا حدودی غلیظ شد آب لیمو ترش را هم به آن اضافه کنید و پس از پنج دقیقه حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا مربا خنک شود.

5- زمانی که مربا خنک شد آن را به یک ظرف شیشه ای درب دار استریل منتقل کنید و در یخچال بگذارید این مربا را می توانید تا یک ماه استفاده کنید زیرا مواد نگهدارنده ندارد.

نکات طلایی پیرامون تهیه مربای آلبالو

  • مناسب ترین ظرف، برای تهیه مربای آلبالو ظرف لعابی است.
  • مربای آلبالو را با استفاده از آلبالوهای اول فصل که هنوز خوب نرسیده اند درست نکنید چرا که رنگ آن سرخ تند می شود ودمزه اش ترش است.بلکه آن را با آلبالوی رسیده درست کنید تا رنگ شربت آلبالویی آن سرخ تر و ترشی آن کمتر باشد.
  • میزان شعله اجاق گاز برای جوشاندن آلبالوها خیلی مهم است. حرارت آن را خیلی زیاد و نه خیلی کم کنید بلکه باید حرارت آن متوسط باشد تا مربا خوب جا بیفتد.
  • دم آلبالو را حتما بگیرید تا مربای شما عطر دم آلبالو را به خود نگیرد و همچنین رنگ آن مثل رنگ چای نشود.
  • چنانچه آلبالویی که در تهیه این مربا استفاده می کنید بیش از حد ترش بودند می توانید شکر بیشتری اضافه کنید.
  • معمولا به این مربا وانیل می زنند اما بهتر است ابتدا مربای آلبالو را بدون وانیل درست کنید و کمی از آب مربا را با آب سرد مانند شربت ترکیب کنید و بنوشید اگر عطر آلبالو کافی نبود حال می توانید وانیل را هم به آن اضافه کنید.

کلام آخر

آلبالو جهت بهبود سلامت عضلات بسیار مفید است و بسیاری از افراد ورزشکار برای تقویت قدرت خودشان هنگام تمرینات از آن استفاده می کنند. ترکیب مربای آلبالو و کره بادام زمینی انتخاب مناسبی برای صبحانه است. آلبالو همچنین فشار خون را کاهش می دهد و برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند بسیار مفید است.

همچنین آلبالو خواص آنتی اکسیدانی دارد که موجب بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اکنون شما می ‌توانید با یادگیری طرز تهيه مربای آلبالو در این مقاله از کارمادیو، اين مربای خوشمزه را در منزل خود تهیه کنید. اکنون پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که مقاله طرز تهیه کره بادام زمینی در منزل را مطالعه بفرمایید و این کره خوش طعم و ارگانیک را در منزل خودتان تهیه کنید و با مربای آلبالو میل نمایید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا