خواندنی

با ۹ رنگ سنتی و اصیل ایرانی آشنا شوید

شاید تیتر این مقاله برایتان تعجب آور باشد و به این فکر فرو روید که مگر رنگ های ایرانی هم وجود دارند؟ در جواب شما می گوییم بله، کشور عزیزمان نه رنگ را به اسم رنگ های سنتی و اصیل ایرانی به نام خود ثبت کرده است. همه ما در سفرهایمان، خریدهایمان و … به رنگ آبی فیروزه ای که هویت بخش فرهنگ و تمدن ایرانی است برخورد کرده ایم. رنگ های بسیار زیبا، سنتی و اصیل ایرانی از دل فرهنگ و تاریخ ایرانی بیرون آمده اند و تمام جهان این نه رنگ را به اسم رنگ های سنتی و اصیل ایرانی می شناسند. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا این رنگ های سنتی و اصیل ایرانی را به شما معرفی کنیم.

۹ رنگ سنتی و اصیل ایرانی

ایران تمدن و فرهنگی غنی دارد. تاریخ ایران پر از مکان ها و بناهایی است که با رنگ های خاصی جلوه یافته اند. مانند گل سرخ ایرانی که رنگ آن بر روی کاشی ها و طراحی های تاریخی دیده می شود همچنین رنگ آبی فیروزه ای که در کاشی کاری مساجد جلوه گری می کند تمام این موارد دلایلی جهت اثبات این رنگ ها محسوب می شوند که استفاده های فراوانی از آن ها در کشور ایران شده است. حال در این قسمت نه رنگ سنتی و اصیل ایرانی را برای شما ذکر می کنیم.

1- رنگ سبز ایرانی یا فیروزه ای

سبز ایرانی یا فیروزه ای

یکی از محبوب ترین سنگ ها در میان ایرانیان سنگ فیروزه است که در ساخت ظروف، کاشی کاری و جواهرات کاربرد فراوانی دارد. رنگ فیروزه ای  یکی از شناخته ترین و محبوب ترین رنگ های ایرانی است و نماد بهشت، طبیعت و تقدس است و در معماری مکان های مذهبی، کاشی کاری، ساخت زیورآلات، قالی بافی، فیروزه کوبی کاربرد دارد.

استفاده از رنگ آبی فیروزه ای به قدری در میان ایرانیان رواج پیدا کرده بود که در سال ۱۸۹۲ از آن به عنوان Persian Green در ادبیات انگلیسی یاد می کردند.

۲- آبی ایرانی یا لاجوردی

رنگ آبی ایرانی یا لاجوردی

رنگ آبی ایرانی یا لاجوردی که گاهی آن را آبی شال یا کاربنی نیز می نامند یکی دیگر از رنگ های سنتی و اصیل ایرانی می باشد که هویت خود را مدیون کاشی کاری های ایرانی است و معمولا پس زمینه بیشتر کاشی کاری ها به این رنگ است. لاجورد سنگی است که از معادن ایران و افغانستان استخراج می شود که آن را پودر می کنند و در رنگ آمیزی کوزه ها، کاشی کاری ها و در مواردی الیاف قالی از آن استفاده می کنند.

۳- آبی لاجوردی ملایم

آبی لاجوردی ملایم

رنگ آبی لاجوردی ملایم همانگونه که از نامش پیداست کم رنگ تر از رنگ آبی ایرانی است‌ رنگ آبی لاجوردی ملایم به دلیل استفاده در معماری کاخ های ایرانی و همچنین کاشی کاری های مساجد به عنوان یکی از رنگ های سنتی و اصیل ایرانی هویت گرفت.

۴- رنگ آبی نیلی

رنگ آبی نیلی یا بنفش نیلی یا پرشین ایندیگو

آبی نیلی که طیف دیگری از رنگ های آبی ایرانی است و نام دیگر آن بنفش نیلی یا پرشین ایندیگو است و رنگ آن تیره تر از آبی ایرانی است‌. رنگ آبی نیلی در سفالگری و کاشی کاری های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارد. رنگ آبی نیلی از ترکیب رنگ های آبی، سبز و قرمز در درصدهای گوناگون به دست آمده است.

۵- رنگ قرمز ایرانی

رنگ قرمز ایرانی

یکی از پر حرارت ترین رنگ های سنتی و اصیل ایرانی، رنگ قرمز ایرانی است که از فرش اصیل ایرانی نشات گرفته است. این رنگ از خاک های سواحل هرمز و خلیج فارس گرفته شده است و عمده استفاده آن در قالی بافی ایرانی و سفالگری کرمان است. البته این رنگ را در کشور خودمان با عنوان رنگ دانه اناری و سرخ می شناسیم‌. از آن جایی که قرمز ایرانی، در درون خود نشانه هایی از رنگ نارنجی دارد بسیار پر حرارت و با نشاط است.

۶- نارنجی ایرانی

نارنجی ایرانی

رنگ نارنجی ایرانی نیز همانند قرمز از سواحل هرمز گرفته شده است و از پودر اکسید آهن در خاک تشکیل شده است. رنگ نارنجی ایرانی در سفالگری، صنعت رنگرزی و قالی بافی از زمان های دور تاکنون کاربرد داشته است.

دانستن تاریخچه کلمه نارنجی نشان می دهد که چرا این رنگ جز رنگ های سنتی و اصیل ایرانی است در زمان های دور میوه نارنج برای نخستین بار به وسیله جاده ابریشم از ایران به چین فرستاده شد و چینی ها با کمک پیوند آن، میوه شیرین تری به اسم پرتقال تولید کردند بعدها میوه پرتقال به واسطه کشور پرتغال وارد ایران شد و ریشه اسم نارنج در نام انگلیسی این رنگ ماندگار شد.

۷– رنگ صورتی ایرانی

رنگ صورتی ایرانی

رنگ صورتی ایرانی یک رنگ فانتزی و دخترانه است و تنالیته ای از رنگ صورتی روشن و بنفش می باشد. این رنگ در قالی بافی ایرانی و کاشی کاری های دوران قاجار بسیار رایج است. امروزه از رنگ صورتی ایرانی در صنعت کالای خواب، پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می کنند‌.

۸- رنگ عنابی یا آلوی ایرانی

رنگ عنابی یا آلوی ایرانی

رنگ عنابی یا آلوی ایرانی که به رنگ متوسط آلو است. رنگ عنابی از ترکیب قرمز و قهوه ای به دست می آید که از خانواده زرشکی است و در صنعت پوشاک و لوازم آرایشی استفاده های زیادی دارد و به عنوان یک رنگ ایرانی پر کاربرد شناخته شده است.

۹- رنگ رز ایرانی

رنگ رز در واقع یکی از اعضای خانواده رنگ قرمز است و ترکیبی از رنگهای صورتی و سرخابی است و در لوازم ها و پوشاک های دخترانه کاربرد فراوانی دارد. رنگ رز ایرانی از سال ۱۹۹۲ به زبان و ادبیات انگلیسی راه یافت و شباهت زیادی هم به رنگ صورتی دارد. رنگ رز ایرانی از رنگ گل رز محمدی الهام گرفته است.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو با رنگ های سنتی و اصیل ایرانی که نه مورد هستند، آشنا شدید. شما با استفاده از یک ترکیب بندی مناسب می توانید هر یک از این نه رنگ سنتی و اصیل ایرانی را در دکوراسیون خانه و همچنین انتخاب پوشاک و … خود به کار ببرید. رنگ های سنتی و اصیل ایرانی معمولا در بیشتر وسایل ما وجود دارند اما با این وجود شناخت بهتر این رنگ ها می تواند در انتخاب دکوراسیون منزل و همچنین صنعت مد به شما کمک زیادی کند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا