سلامتخواندنی

زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟ + درمان آن

ناخن های دست و پا در ارتباط با سلامت کلی بدن چیزهای بسیار زیادی را به ما می گویند. تغییر رنگ ناخن ها معمولا به این دلیل است که ناخن ها تحت تاثیر باکتری ها یا قارچ ها قرار گرفته اند علاوه بر این واکنش های آلرژیک هم باعث زرد شدن ناخن های دست و پا می شوند. در بسیاری از موارد احتمال دارد زرد شدن ناخن ها علائم یک بیماری جدی مانند روماتیسم مفصلی؛ شرایط مزمن داخلی، ریوی و … باشد.

در این مقاله از کارمادیو همراه ما باشید تا به سوال زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟ به شما پاسخ دهیم.

زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟

زرد شدن ناخن های دست و پا ممکن علامت بیماری باشد بنابراین باید آن را جدی بگیریم چرا که زرد شدن ناخن های دست و پا به ما می گوید که در یکی از قسمت های بدن مشکلی ایجاد شده است. در این قسمت چند علت زرد شدن ناخن های دست و پا را به شما شرح خواهیم داد.

۱- بیماری های کلیوی

زرد شدن ناخن های دست و پا یکی از نشانه های بیماری های کلیوی است. بیماری های کلیوی سبب افزایش مقدار بیلی روبین در خون می شود که علائم خود را با زرد شدن ناخن های دست و پا نشان می دهد. بنابراین یکی از اولین  علامت های زرد شدن ناخن های دست و پا بیماری های کلیوی است.

۲- بیماری های کبدی

هنگامی که شخص به بیماری کبدی دچار شود، ناخن های دست و پاهای او به آرامی تغییر رنگ می دهند و یه رنگ زرد در می آیند. بهتر است بدانید که کبد، پانکراس و کیسه صفرا در بدن، رنگ زرد تولید می کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین نشانه های زرد شدن ناخن های دست ها و پاها بیماری های کبدی مثل یرقان و هپاتیت کبد است.

۳- بیماری های ریوی

هنگامی که ریه شخص به هر علتی با کمبود اکسیژن روبه‌رو شود. علامت آن را با زرد شدن ناخن های دست ها و پاها مشاهده می کند. تجمع هرگونه مایعات در ریه شخص و وجود عفونت، سبب تغییر رنگ در ناخن های دست ها و پاها می شود و با گذشت زمان زرد می شوند.

۴- سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد که یک بیماری نادر است سبب زرد شدن ناخن های پا می شود. البته سندرم ناخن زرد با علائم دیگری مثل درد در قفسه سینه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی ظاهر می شود. این مشکل با گذر زمان باعث شکستگی، زرد شدن و پوسته پوسته شدن ناخن های پا می شود. در اکثر موارد پزشک برای درمان این سندرم ویتامین E تجویز می کند.

۵- کمبود ویتامین ها

یکی از رایج ترین علامت های زرد شدن ناخن های دست و پا کمبود ویتامین و همچنین مواد معدنی است. به ویژه کمبود روی و آهن چنین مشکلی را به دنبال دارد. ویتامین های گروه E و D به علت جذب کلسیم و اکثر مواد مغذی برای سلامت ناخن ها اهمیت بسیار زیادی دارند. در صورتی که احساس می کنید دچار کمبود ویتامین شده اید برای حل این عارضه با دریافت مکمل های غذایی و رژیم از پزشک به رفع کمبود این ویتامین ها بپردازید.

۶- دیابت

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم بیماری دیابت تبعات بسیار زیادی برای جسم ما به دنبال دارد و یکی از اصلی ترین عوارض دیابت، زرد شدن ناخن های دست و پا است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند تغییر رنگ ناخن ها، خشکی پوست و … در آن ها مشاهده می شود و همین مشکلات فضایی برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کنند.

زردی ناخن های دست و پا

درمان های طبیعی و خانگی زردی ناخن های دست و پا

جهت اطمینان قبل از درمان های خانگی و خودسرانه حتما به پزشک مربوطه مراجعه نمایید تا علت زرد شدن ناخن های دست و پا را در شما بررسی کند‌، در صورت عدم وجود بیماری از درمان های خانگی ذکر شده در زیر استفاده کنید.

۱- استفاده از لیموترش برای رفع زردی ناخن های دست و پا

چنانچه دلیل زرد شدن ناخن های دست و پاهای شما استفاده از زردچوبه یا لاک های تیره باشد می توانید برای از بین بردن زردی آنها از لیموترش کمک بگیرید. برای انجام این کار کافی است ناخن های خود را برای چند دقیقه در محلول آبلیمو قرار دهید و سپس با کمک یک برس یا مسواک نرم آن ها را به آرامی بسابید. این کار را تا چند روز ادامه دهید تا زردی ناخن های شما کاملا محو شود.

۲- استفاده از جوش شیرین برای درمان زردی ناخن های دست و پا

یکی از ساده‌ترین روش ها برای رفع زردی ناخن ها استفاده از جوش شیرین است که امروزه تقریبا در هر خانه ای پیدا می شود. برای رفع زردی ناخن های دست و پا با استفاده جوش شیرین ابتدا مقداری جوش شیرین را با روغن زیتون به شکل خمیر در آورید و سپس بر روی ناخن ها بگذارید و بعد از گذشت حدود ده دقیقه آن را شستشو دهید. پس از یک هفته مشاهده خواهید کرد که اثری از زردی ناخن های شما باقی نمانده است.

۳- استفاده از خمیردندان های حاوی مواد سفید کننده برای رفع زردی ناخن های دست و پا

خمیردندان های حاوی مواد سفید کننده می توانند به راحتی زردی ناخن ها را از بین ببرند. کافی است یک خمیردندان حاوی مواد سفید کننده تهیه کنید و هفته ای سه الی چهار بار به مدت ۵ دقیقه روی ناخن های خود بگذارید و بعد از گذشت این زمان با آب شستشو دهید.

۴-  استفاده از پراکسید هیدروژن برای رفع زردی ناخن های دست و پا

یکی از موثرترین مواد برای از بین بردن لکه های رنگی پراکسید هیدروژن است. بنابراین پراکسید هیدروژن برای رفع زردی ناخن های دست و پا نیز می تواند کاربرد داشته باشد. البته ضروری است که طرز استفاده آن را بدانید در غیر این صورت بافت ناخن های شما آسیب خواهد دید.

برای رفع زردی ناخن های دست و پا چهار قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را در یک فنجان آب حل کنید سپس ناخن های خود را به مدت دو دقیقه درون این محلول بگذارید پس از یک هفته مشاهده خواهید کرد که اثری از زردی ناخن های دست و پاهای شما باقی نمانده است.

راه های جلوگیری از زرد شدن ناخن های دست و پا

همیشه پیشگیری راحت تر و بسیار بهتر از درمان است. بنابراین به جای اینکه به دنبال راه های درمان زردی ناخن های دست و پا باشید بهتر است با نگاهی به این راهکارها که در زیر ذکر می کنیم همیشه ناخن های سالم و درخشان داشته باشید.

۱- استفاده از روغن ناخن

امروزه روغن های گیاهی مخصوص ناخن و حتی روغن های صنعتی گوناگون در بازار وجود دارند که می توانید با تهیه این روغن ها در برابر عوامل گوناگون از ناخن های خود محافظت کنید. با مصرف روزانه این روغن سلامت و زیبایی ناخن های خود را حفظ کنید.

۲- استفاده از مکمل های ویتامین E

همانطور که در بحث علامت زرد شدن ناخن ها ذکر کردیم، کمبود ویتامین E سلامت ناخن ها را به خطر می اندازد. بنابراین قبل از بروز این مشکل از مکمل های ویتامین E و همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین E استفاده کنید تا همیشه ناخن های مرطوب و سالمی داشته باشید.

جمع بندی

زردی ناخن های دست و پا دلایل گوناگونی دارد از لاک های تیره گرفته تا بیماری های گوناگونی مانند بیماری کلیوی، کبدی، ریوی، دیابت،کمبود ویتامین ها و مواد مغذی. این مقاله از کارمادیو که خدمت شما عزیزان ارائه شد یک مطلب کامل و جامع در پاسخ به این سوال شما است: که زرد شدن ناخن های دست و پا علامت چیست؟

البته ناگفته نماند که برای علامت زرد شدن ناخن های دست و پا تنها به این مطلب اکتفا نکنید چرا که شما ابتدا باید از یک پزشک با تجربه و حاذق کمک بگیرید تا علت این موضوع را پیدا کنید و در صورت عدم وجود هر گونه بیماری از راهکارهای ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا