سلامت

معرفی انواع لنزهای طبی و رنگی + مزایا و معایب آنها

لنزهای چشمی مختلفی در بازار موجود است که در سال های اخیر طرفداران زیادی به ویژه در میان دختران جوان پیدا کرده است. لنزهای طبی نیز طرفداران زیادی دارند چرا که مشکلات عینک را ندارند و زیبایی بیشتری برای شخص به ارمغان می آورد. در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا انواع لنزهای طبی و رنگی را به شما معرفی کنیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

لنزهای چشمی

لنزهای چشمی دیسک های منحنی و خمیده ای هستند که دارای شفافیت زیاد و ضخامت بسیار کمی هستند که بر روی لایه اشکی سطح قرنیه چشم قرار داده می شوند. لنزها معمولا برای قدرت بینایی و اهداف پزشکی و یا اهداف زیبایی کاربرد دارند. لنزهای چشمی برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ توسط دکتر اویگن فیک که آلمانی بود، تولید شدند و در عرض ده سال کاربرد و محبوبیت جهانی پیدا کردند.

انواع لنزهای چشمی

لنزهای چشمی به دو دسته طبی که برای مصارف پزشکی و غیر طبی که با هدف زیبایی به کار می روند تقسیم بندی می شوند.

۱- لنزهای طبی

لنزهای طبی به علت اینکه به صورت مستقیم با قرنیه چشم در ارتباط هستند، آن ها را لنزهای تماسی نیز می نامند. لنزهای طبی به ۳ دسته تقسیم می شوند.

  • لنزهای طبی نرم: لنزهای طبی نرم برای دوربینی و نزدیک بینی قابل استفاده هستند.
  • لنزهای طبی سخت: لنزهای طبی سخت برای قوز قرنیه و آستیگمات های بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لنزهای توریک: لنزهای توریک به لنزهای سخت توریک و نرم توریک تقسیم می شوند که برای آستیگمات مورد استفاده قرار می گیرند.

۲- لنزهای رنگی

لنزهای رنگی

لنزهای رنگی و تزئینی فقط برای زیبایی کاربرد دارند که جهت تغییر رنگ چشم از آن استفاده می کنند و هیچ نوع تاثیری در اصلاح دید شخص ندارند. لنزهای رنگی به سه دسته تقسیم می شوند.

  • لنزهای رنگی پدیداری: لنزهای رنگی پدیداری اکثرا سبز و آبی روشن هستند و بسیار کمرنگ به نظر می رسند و به همین علت تاثیر چشمگیری بر روی رنگ چشم ها نخواهند داشت.
  • لنزهای رنگی شفاف: این نوع لنزها نسبت به لنزهای رنگی پدیداری پررنگ تر هستند چرا که رنگ بیشتری دارند. این نوع لنزها به صورت واضح باعث تغییر رنگ چشم ها و زیبایی چهره اشخاص می شوند. لازم به ذکر است که لنزهای رنگی شفاف بر روی چشم های روشن تاثیر فوق‌العاده ای دارند در حالی که این لنزها روی چشم های دارای رنگ تیره، تغییر زیادی ایجاد نمی کنند.
  • لنزهای رنگی مات: لنزهای رنگی مات را می توان هم برای تغییر رنگ چشم و هم برای اصلاح دید قابل استفاده هستند. این لنزها رنگ چشم را به صورت کامل تغییر می دهند حتی اگر رنگ چشم های شخص تیره باشد. لنزهای رنگی مات دارای رنگ های گوناگونی مانند طوسی، فندقی، قهوه ای، بنفش، آبی، ارغوانی، سبز و … هستند.

انواع لنز از نظر مدت زمان قابل استفاده

لنزهای طبی یا به عبارتی دیگر لنزهای تماسی که به صورت مستقیم با قرنیه چشم ارتباط دارند را نباید بیش از مدت زمان تعیین شده استفاده کرد چرا که چشم یکی از حساس ترین عضوها است بنابراین اگر لنز بیشتر از مدت زمان تعیین شده استفاده شود، باعث بوجود آمدن عفونت در چشم ها می شود. لنزها از نظر مدت زمان به چهار دسته زیر تقسیم می شوند.

  • لنزهای روزانه: لنزهای روزانه را فقط برای استفاده در ساعات روز طراحی کرده اند و به هیچ عنوان نباید در زمان خواب از این لنزها استفاده کرد. پیشنهاد می کنیم از لنزهای روزانه بیش از ۱۸ ساعت استفاده نکنید.
  • لنزهای یکبار مصرف: لنزهای یکبار مصرف همانگونه که از اسمشان پیداست قابلیت استفاده مجدد ندارند و پس از اینکه آنها را از چشم خارج کردید باید بلافاصله آنها را دور بریزید. همچنین لنزهای یکبار مصرف مانند لنزهای روزانه باید در زمان خواب از چشم خارج شوند.
  • لنزهای فصلی: تصور برخی از افراد درباره لنزهای فصلی این است که این لنزها باید در فصل خاصی استفاده شوند مثلا لنز فصل زمستان با لنز فصل بهار فرق دارد در حالی که این تصور اشتباه است بلکه منظور از لنزهای فصلی این است که عمر این لنزها فقط ۹۰ روز است و پس از گذشت ۹۰ روز باید آن ها را دور انداخت.
  • لنزهای طولانی مدت یا سالانه: لنزهای سالانه برای استفاده طولانی مدت طراحی شده اند بنابراین در زمان خواب نیز میتوان از آنها استفاده کرد. بسیاری از مصرف کنندگان لنزهای سالانه بهداشت و ضدعفونی کردن این نوع لنزها را نادیده می گیرند که در نهایت ممکن است به عفونت چشمی و بیماری دچار شوند بنابراین بهتر است این لنزها را هفته ای یک بار ضدعفونی کنید و مجددا استفاده نمایید.

مزایای استفاده از لنزهای چشمی

لنزهای چشمی مزایای زیادی دارند که مهم ترین آن ها به شرح زیر هستند.

  • استفاده از لنزهای چشمی بسیار آسان و راحت است.
  • لنزهای چشمی برخلاف عینک هرگز بخار نمی گیرند بنابراین دید فرد همیشه یکسان است.
  • از آنجایی که لنزهای چشمی دیده نمی شوند و مانند عینک قابل شناسایی نیستند بنابراین اعتماد به نفس بیشتری به شخص می دهند.
  • لنزها در مقایسه با عینک در بهبود عملکرد چشم افراد بسیار تاثیرگذار هستند.
  • لنزها مانند عینک هیچ گونه خستگی در گوش یا بینی ایجاد نمی کنند.
  • لنزها قادر هستند آستیگمات های نامنظم را بهتر درمان کنند.
  • لنزها بهترین گزینه برای افراد ورزشکار هستند که در زمان ورزش نمی توانند از عینک استفاده کنند.

معایب لنز چشم

لنزهای چشمی با وجود مزایای زیادی که دارند، معایبی نیز به همراه دارند که به شرح زیر هستند.

  • نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر
  • عفونت چشم در صورت رعایت نکردن بهداشت و استفاده طولانی مدت
  • محدودیت استفاده برای بیماران پرکاری تیروئید و دیابتی
  • ممنوعیت استفاده در افرادی که بیماری چشمی مانند بلفاریت دارند‌.

اصول گذاشتن لنز

اصول گذاشتن لنز

چشم انسان یکی از حساس ترین عضو بدن اوست که باید با حساسیت و دقت بالایی از آن نگهداری کرد. افرادی که ضعف بینایی دارند و از لنزهای طبی استفاده می کنند و همچنین کسانی که برای زیبایی لنز می گذارند ضروری است که آموزش استفاده از لنز را یاد بگیرند تا به مشکلات چشمی مانند عفونت چشم دچار نشوند.

۱- بیش از استفاده از لنز حتما دست های خود را با آب و صابون به خوبی شستشو دهید و با یک حوله تمیز خشک کنید. لنز نباید با مواد شوینده تماس داشته باشد چرا که باعث خشک شدن چشم می شود و مشکلاتی برای چشم بوجود می آورد.

۲- لنزها در جعبه های مخصوصی قرار دارند که هر لنز به یک چشم مربوط است. مراقب باشید لنز چشم راست برای چشم چپ و یا بالعکس استفاده نکنید.

۳- هنگام برداشتن لنز به طور کامل احتیاط کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین برای برداشتن آن به هیچ وجه از ناخن هایتان استفاده نکنید. لنز را بر روی انگشت خودتان به صورت مقعر قرار دهید.

۴- بوسیله انگشتان دست مخالف، پلک های بالا و پایین را بکشید تا لنز را به راحتی بر روی لنز قرار دهید.

۵- در این مرحله لنز را بر روی مردمک چشم قرار دهید و به لنز خیره نشوید و پلک نزنید و اطمینان حاصل کنید که لنز به خوبی در جای خودش قرار  گرفته است.

۶- بعد از گذاشتن لنز چند بار پلک بزنید و اطراف را نگاه کنید و در صورت احساس سوزش لنز را خارج کنید و با مايع لنز تمیز کنید و سپس در جای خود قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو انواع لنزهای طبی و رنگی را به شما معرفی کردیم و پس از آن انواع لنز را براساس مدت زمان قابل استفاده و همچنین مزایا و معایب و اصول گذاشتن لنز را به شما آموزش دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بهترین نوع لنز را با توجه به نیازها و همچنین سبک زندگی خود به راحتی انتخاب کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا