آشپزی

طرز تهیه مربای کیوی خوشمزه در خانه + نکات و خواص

از مربا ها در سفره اکثر ما در وعده صبحانه و حتی عصرانه به وفور استفاده می شود. مربای کیوی که بیشتر در پاییز تهیه می شود، بسیار ساده و سریع آماده می شود و طعمی ملس دارد. این مربا بسیار خاص و خوشمزه است. کافیست یک بار طعم آن را بچشید و امتحان کنید. برای درست کردن مربای کیوی در خانه به روشی آسان با این مطلب از سایت کارمادیو تا پایان همراه باشید.

مربای کیوی

مربای کیوی از متفاوت ترین مربا هاست که با توجه به سیقه و ذائقه خود می توانید آن را ملس و یا شیرین تهیه کنید. در ادامه مواد لازم و آموزش درست کردن آن را به صورت مرحله به مرحله شرح خواهیم داد.

مواد مورد نیاز

  • یک کیلو گرم کیوی
  • یک کیلو گرم شکر
  • یک و نیم پیمانه آب
  • یک قاشق غذا خوری آبلیمو

طرز تهیه مربای کیوی

  1. کیوی ها را پوست بگیرید وبه صورت دایره ای قاچ کنید و درون یک ظرف بریزید.
  2. نیم کیلو از شکر ها را روی کیوی ها بریزید.
  3. کیوی ها را حدود 4 الی 5 ساعت در یخچال بگذارید تا شکر به خورد کیوی ها برود.
  4. پس از گذشت 5 ساعت، کیوی ها را از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای محیط برسد.
  5. کیوی ها را روی حرارت ملایم بگذارید و بقیه شکر را به همراه آب به آن اضافه کنید.
  6. حدود نیم ساعت اجازه دهید روی حرارت بماند و جوش بیاید و قل بزند.
  7. مقداری از شهد را امتحان کنید تا از قوام آمدن آن مطمئن شوید.
  8. پس از اینکه مطمئن شدید مربا به قوام آمده، آبلیمو را اضافه کنید.
  9. مربای کیوی را در دمای محیط بگذارید تا خنک شود و پس از 12 ساعت، آن را در ظرف شیشه ای مناسب ریخته و در یخچال بگذارید.

نکات تهیه مربای کیوی

1- حتما از کیوی ها رسیده و البته سفت برای تهیه مربا استفاده کنید.

2- برای عطر و طعم بهتر می توانید از مقداری گلاب، هل و وانیل کمک بگیرید. آن ها را کمی قبل از خاموش  کردن حرارت اضافه کنید.

3- از حرارت دادن زیاد مربا بپرهیزید چون باعث له شدن کیوی ها می شود.

4- زمانی که کیوی ها را روی حرارت گذاشتید، به هیچ عنوان شکرک های چسبیده به اطراف قابلمه را درون قابلمه نریزید چرا که باعث شکرک زدن مربا می شود.

5- شکر نیز باید به اندازه استفاده شود. در صورت استفاده افراطی، مربای شما شکرک میزند.

6- هنگام جوشیدن شهد، کف های روی آن را بردارید تا در نهایت مربای شفاف و خوش رنگی داشته باشید.

7- ظرف شیشه ای که قرار است مربا در آن نگه داری شود بهتر است استریلیزه و حتما در دار باشد تا مربا کپک نزند.

8- معمولا کیوی پس از پختن تغییر رنگ می دهد. برای خوشرنگ شدن می توانید از کمی زعفران دم کرده و یا رنگ خوراکی سبز استفاده کنید.

9- قوام و غلظت شهد مربا باید به گونه ای باشدکه وقتی آن را بین دو انگشت خود قرار دهید. اگر حالت کش آمدن داشت ینی به غلظت مورد نظر رسیده است.

10- مربا باید روی شعله کم و ملایم به جوش بیاید و بپزد. استفاده از شعله بالا باعث شکرک زدن آن می شود.

طرز تهیه مربای کیوی

خواص مربای کیوی

خاصیت آنتی اکسیدانی

کیوی منبعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مقابله کرده و همچنین ضد سرطال می باشد. آنتی اکسیدان التهاب را نیز برطرف کرده و از بروز آن جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان روند پیری پوست را نیز کاهش می دهد.

سلامت قلب

ویتامین های موجود در کیوی به سلامت قلب کمک کرده و از لخته شدن خون در رگ پیشگیری می کنند. به طور کلی کیوی برای بیماری های قلبی و عروقی از جمله انسداد عروق بسیار مفید است. کیوی مانند آسپرین عمل کرده و خون را رقیق می کند. به این ترتیب از بروز سکته نیز جلوگیری می کند.

اصلاح دستگاه گوارش

کیوی حاوی مقدار زیادی فیبر استکه به هضم بهتر غذا و عملکرد معده کمک می کند.کیوی یک ملین طبیعی به شمار رفته و از یبوست جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی

کیوی حتی بیشتر از پرتقال منبع ویتامین سی است که همین موضوع باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. علاوه بر آن وجود ویتامین ای، ویتامین کا، ویتامین ب و فیبر بدن را در برابر بیماری های ویروسی مقاوم کرده و احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون سرما خوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد.

رفع بی خوابی

کیوی با کاهش استرس و تنش، به خواب بهتر کمک کرده و سروتونین موجود در آن از بی خوابی و اضطراب جلوگیری می کند.

سلامت پوست

ویتامین های سی و ای در شادابی و لطافت پوست و همچنین کلاژن سازی بسیار موثرند. ویتامین ای ضد چروک است و پوست را در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند. مصرف کیوی به درمان خشکی و آسیب دیدگی مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می کند.

درمان کم خونی

کیوی، جذب آهن را در بدن افزایش داده و از بروز کم خونی پیشگیری میکند.در طول روز به صورت منظم کیوی مصرف کنید تا از ویتامین سی موجود در آن بهره مند شوید و کمتر در معرض کم خونی قرار بگیرید. البته مصرف منظم به معنی زیاده روی نیست.

به عنوان مثال می توانید یک عدد کیوی یا مقداری مربا را به چند قسمت تقسیم کنید و در طول روز ( مثلا صبح، ظهر و شب) میل کنید. چرا که بدن توانایی نگه داری ویتامین سی در خود را ندارد.

موارد منع مصرف مربای کیوی

1- کیوی ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت کند. مخصوصا کسانی که به آناناس حساسیت دارند، مستعد داشتن حساسیت به این میوه نیز هستند. در این صورت مصرف آن را محدود کنید و یا با پزشک متخصص مشورت کنید.

2- با توجه به وجود کریستال های اگزالات صورت زیاده روی در مصرف مربای کیوی/کیوی ممکن است دچار سنگ کلیه شوید.

3- زیاده روی در خوردن کیوی، احتمال ابتلا به اسهال را نیز زیاد میکند چرا که سرشار از فیبر بالاست.

4- کسانی که دچار سنگ کلیه، زخم معده و یا خونریزی هستند نباید از کیوی استفاده کنند مگر اینکه از قبل نظر پزشک را پرسیده باشند.

کلام آخر

در مطلب بالا صفر تا صد تهیه مربای کیوی به همراه خواص و موارد منع مصرف آن گفته شد. شما هم در این روز های پاییزی این مربای خوشمزه و آسان را درست کرده و میل کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه فرنی برای ۳۰ نفر با ۴ روش نشاسته، آرد برنج یا آرد گندم را بخوانید و این دسر جذاب را به راحتی تهیه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا